‘Google maakt niet dom’

5 maart 2010

Het gerenommeerde Pew Internet & American Live Project legde de stelling voor aan 895 betrokkenen en critici van de technologische veranderingen in onderzoek naar hun verwachtingen ten aanzien van invloed van technologie op de samenleving in 2020. 76 procent van de ondervraagden meent dat het gebruik van internet juist de ontwikkeling van de menselijke intelligentie stimuleert door een tot nog toe ondenkbare hoeveelheid informatie te ontsluiten. Bijna twee derde verwacht dat in 2020 blijkt dat internet een gunstige invloed heeft gehad op het lezen, schrijven en het verwerken van kennis.

Nicolas Carr behoorde zelf ook tot de respondenten van het onderzoek. Hij blijft bij zijn stelling, maar zegt dat het effect van internet op onze intelligentie niet is af te lezen aan een simpele verschuiving van IQ-waarden. “Het net verschuift de aandacht van meditatieve of contemplatieve intelligentie naar iets dat je ‘nuttigheidsintelligentie’ zou kunnen noemen. De prijs van langs bergen informatiesnippers schieten, is een verlies aan diepte in ons denken.”

Onder degenen die een positief effect verwachten, prevaleert de gedachte dat de beschikbaarheid aan informatie ons verlost van het onthouden van feiten. Die tijd kan vervolgens worden besteed aan beter nadenken over die feiten en het ontwikkelen van analytische vaardigheden. “We verliezen de vaardigheden van vroeger, zoals het lezen van een kaart tijdens het autorijden, maar we leren betere keuzes maken. Ik denk dat de voordelen de nadelen overtreffen”, meent de Nederlandse futuroloog Marcel Bullinga, die ook aan het onderzoek deelnam. Anderen stellen dat technologie niet het probleem is, maar de manier waarop mensen ermee omgaan. Mensen die lui zijn en zich moeilijk kunnen concentreren, zullen zich makkelijk laten afleiden. Alerte en nieuwsgierige mensen vinden met het gereedschap nieuwe wegen om hun kennishonger te stillen. Internetveteraan Esther Dyson stelt dat het niet aan zoekmachines als Google ligt, maar aan het type vragen dat mensen stellen. “Sommigen vinden met Google waardeloze informatie die hen niet uitdaagt. Anderen verwachten van Google antwoorden op hun vragen, en creëren een mogelijkheid om de wereld te verkennen en zelf beter na te denken.”

Jerry Michalski, zelfstandig adviseur en publicist, ziet als belangrijke toegevoegde waarde dat discussies meer gaan over harde feiten dan over aannames omdat Google en internet het makkelijk hebben gemaakt snel op te zoeken hoe iets werkelijk in elkaar zit.

De kwaliteit van wat zoekmachines vinden, kan echter wel een probleem worden. Toegang tot meer informatie is niet genoeg; de informatie moet correct zijn. Mensen zijn zich nog onvoldoende bewust dat populaire of makkelijk vindbare informatie niet per definitie betrouwbare informatie is. Glen Edens, voormalig directielid bij HP en Sun Microsystems: “Het probleem met Google is dat de kwaliteit van de links elk jaar lijkt te dalen, in ieder geval de signaal-ruisverhouding raakt verstoord, onder meer door commerciële strategieën.”

Een andere opmerkelijke conclusie uit het Pew-onderzoek is dat 80 procent van de ondervraagden verwacht dat de gadgets en toepassingen waar mensen in 2020 van in vervoering raken, niet door de ‘innovators’ van nu kunnen worden voorspeld. Het blijkt dat wij tot nog toe erg slecht zijn geweest in het voorspellen van de komst van populaire ‘speeltjes’ en het ligt niet voor de hand dat dat verandert, denkt een Cisco-expert. Daarnaast zijn de voorwaarden waarin dergelijke IT-toepassingen floreren, nu nog niet aanwezig zodat het ook moeilijk is een voorstelling te maken wat aan populariteit kan winnen. Toch zien de ondervraagden wel een aantal trends die tot dan doorzetten, zoals grotere en plattere tv’s en 3D-beeldschermen. Ook de consolidatie van mobiele apparatuur en toepassingen in elektronische hulpjes die een groot aantal functionaliteiten combineren.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!