Innovatie & Strategie

Personal Tech
Google Glass-draagster

Google Glass? Ja, dat bestaat nog!

Nadat de consumentenmarkt met stille trom verlaten is, werkt Google Glass aan een comeback in de zakelijke markt.
 

Google Glass © Google
24 augustus 2016

Het project Glass leidde twee, drie jaar terug tot hevige commotie. Een brilletje waarmee mensen in realtime informatie op konden zoeken over hun omgeving, maar ook beelden op konden slaan of zelfs video’tjes draaien. Dat leidde tot heftige discussies over de privacy van mensen die in het gezichtsveld van een Glass-drager kwamen, zeker toen Google ook van plan bleek te experimenteren met gezichtsherkenning via Glass. In bioscopen kwam het tot een heus verbod, uit angst voor piraterij. En restaurants weigerden Glass-dragers, omdat ze mensen die met hun bril zaten te spelen geen 'coole' gaten vonden. Op enig moment zag Google zich zelfs gedwongen om een gedragscode op te stellen voor de  voor de ‘Glassholes’ – zoals Glass-dragers weinig vleiend bekend kwamen te staan.

De hype stopte nog sneller dan ze begon. Begin 2015 trok Google de stekker uit het pilotproject in de consumentenmarkt om de mogelijkheden van een slimme bril te onderzoeken. Het concept zou worden aangescherpt en verbeterd voor een hernieuwde start op de consumentenmarkt. Daar is tot op heden nog weinig van terechtgekomen.

Glass is niet opgegeven

Maar Google heeft Glass geensdeels opgegeven. De gemeenschap van Glass-gebruikers die destijds 1500 dollar over had voor het apparaat, wordt nog steeds ondersteund. En ondertussen werkt Google hard door aan de verdere ontwikkeling van het concept. Al zal dat deze keer niet - of niet in eerste instantie - tot de koppen in kranten en op websites leiden die in de eerste ronde werden gescoord. Deze keer richt Google de pijlen op de zakelijke markt. Of misschien trekken geïnteresseerde bedrijven juist wel de kar. Want op verschillende plekken werken bedrijven al met de slimme brillen die Google populariseerde via de consumentenmarkt.

Een aansprekend voorbeeld is de pilot bij Boeing, die uitgroeide tot een toepassing die technici helpt de bedrading van vliegtuigen aan te leggen. Dat is een gecompliceerd en heel precies werkje. Boeing-technici kunnen nu Glass in woord en gebaar vragen om aanwijzingen. Bostons Beth Israel Deaconness Medical Center gebruikt Google Glass in een pilot om artsen op de afdeling spoedeisende hulp snel van informatie te voorzien over de patiënten die binnengebracht zijn. De University of Massachusetts Medical School gaat een pilot doen met assistentie van hulpverleners bij rampen. Artsen kunnen dan al op afstand meekijken met bijvoorbeeld brandweerlieden of politie-agenten die eerder te plaatse zijn om te bepalen, welke gewonden het eerst in aanmerking komen voor hulp. Eerder al deed UMMS proeven met het consulteren van specialisten thuis door artsen op de afdeling spoedeisende hulp; dat bleek en positief effect te hebben op de behandeling.

Het hoeft bij deze belangstelling uit de zakelijke markt dan ook geen verwondering te wekken dat Google nu werkt aan een ‘Enterprise Edition’ van Google Glass. Belangrijkste verschil met het prototype voor de consumentenmarkt zijn het grotere prisma, waardoor informatie duidelijker kan worden gepresenteerd, en een aangepaste connector.

Concurrenten in het gat gesprongen

Wanneer die “Enterprise Glass’ op de markt komt, heeft Google de markt die het creëerde niet meer voor zich alleen. Verschillende leveranciers zijn in het gat gesprongen dat Google trok door Glass van de markt te halen zonder helder toekomstplan te formuleren. Met name in logistieke oplossingen vinden deze emplooi. Volkswagen gebruikt een toepassing op basis van smart glasses van Vuzix om medewerkers te ondersteunen bij het pakken van de juiste onderdelen. Flos uit Eindhoven ondersteunt medewerkers me een bril van dezelfde leverancier bij het klaarzetten van bestellingen uit zijn magazijn van 40.000 metalen onderdelen en onderdeeltjes. Ook bijvoorbeeld TNT en Dynalogic maken al gebruik van smart glasses. Daarvoor hoeft men niet iedere keer zelf het wiel uit te vinden, Verschillende bedrijven hebben zich gespecialiseerd in toepassingen van de slimme bril. Bekende namen zijn AugmensysAPX LabsEssert GmbH, Evolar, NGRAINPristine, Ubimax en Vital Enterprises.

In Boston beproeft Keolis Commuter Systems een slimme bril om het onderhoud aan de treinstellen van het forensennet in Boston efficiënter en goedkoper te maken. He idee is om gespecialiseerde technici mee te laten kijken met minder gespecialiseerd onderhoudspersoneel. Dat zou in voorkomende gevallen moeten voorkomen dat de specialist zelf bij storingen naar het gestrande treinstel af moet reizen, of dat het treinstel eerst naar één van de onderhoudscentra moet worden gesleept. Dat zou de uitvalstijd door storingen bekorten, en dus het negatieve effect van storingen op de dienstregeling - en de tevredenheid van de reiziger! - verminderen.

De smart glasses die Keolis Commuter Systems gaat inzetten, communiceren via een mobiele telefoon met pc's van de specialisten in de onderhoudscentra. De toepassing die AMA XpertEye ontwikkelt, maakt het mogelijk via 3G, 4G of wifi video te streamen en beelden uit te wisselen die van aantekeningen dan wel commentaar kunnen worden voorzien. Voor de proef worden brillen van Vuzix en ODG gebruikt.

Sterke concurrent

Deze ontwikkelingen maken de markt voor Google een heel andere dan bij de introductie van Google Glass. Google heeft wel de nodige wapens die het in de strijd kan werpen. Om te beginnen kan het natuurlijk zijn zoektechnologie makkelijker integreren dan concurrenten. Maar ook bij realtime videotoepassingen heeft Google meer kennis en ervaring in huis. En met zijn werk op het gebied van patroonherkenning, machineleren en kunstmatige intelligentie behoort het zonder meer tot de voorlopers. Of dat voldoende is om marktaandeel af te snoepen van de concurrentie moet nog blijken, natuurlijk. In zeer nauw te omschrijven toepassingen als order picking of uitwisseling van gegevens tussen onderhoudstechnici lijkt het voordeel van die wapens niet groot. Wellicht dat medische toepassingen zich beter lenen voor het maken van onderscheid op dit vlak, maar dat is een terrein waarop ook andere grootmachten - zoals IBM met zijn Watson - zich al onderscheiden met toepassingen die niet al te moeilijk te koppelen zullen zijn aan smart glasses.

Een echte doorbraak van Google Glass lijkt daarom vooralsnog toch van de consumentenmarkt te moeten komen. Op die markt krijg je eerder een gevoel bij ‘augmented reality’-toepassingen waarin Google dankzij zijn technologie kan excelleren. Of een rentree op die markt erin zit, en zo ja op welke termijn, is nog onduidelijk.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!