Overslaan en naar de inhoud gaan

Google Duplex duikt testfase in

Google gaat vol gas verder met het ontwikkelen van Duplex, de persoonlijke assistent die op basis van AI telefoongesprekken kan voeren om bijvoorbeeld restaurantreserveringen te maken. De CEO van Google, Sundar Pichai, lichtte in mei al een tipje van de sluier op in een presentatie. Deze week is de zoekmachinegigant wederom met een plukje informatie gekomen over de voortgang van het Duplex-project.
© Google
Google

Google liet Amerikaanse tech-journalisten bijeenkomen en zelf kennismaken met de nieuwe toepassing. Daarbij kwam het bedrijf met het bericht dat in de komende weken een gelimiteerde testfase van Duplex begint. Het gelimiteerde aspect zit vooral in het feit dat Google de testgroep zelf nadrukkelijk in beheer houdt. De groep zal bestaan uit een gezelschap van 'vertrouwde testgebruikers'.

Gefaseerde test

Tijdens de presentatie aan journalisten nu is duidelijk geworden dat de AI-assistent aan het begin van een gesprek mededeelt dat hij of zij spreekt met de geautomatiseerde assistent van Google. Dit houdt in dat het gesprek zodoende door Google wordt opgenomen. Deze boodschap is een toevoeging op het product wat CEO Sundar Pichai in mei al publiekelijk presenteerde.

Na de toegevoegde mededeling vooraf gaat Duplex verder met het maken van een afspraak binnen het door de gebruiker eerder opgegeven tijdsslot en voor het aantal opgegeven personen waarmee de eindgebruiker wil reserveren. 

'Human fallback'

Maar het Duplex-systeem kan nog niet volledig zelfstandig werken. In gesprek met The Verge benadrukt Valerie Nygaard, product manager van Duplex, dat het gaat om een systeem met 'human fallback'. Een mens om op terug te vallen als het misgaat, en wel om twee redenen. Ten eerste handelen mensen de telefoongesprekken af die mislopen door misverstanden tussen de ontvanger en het AI-systeem. En ten tweede zorgen ze er tegelijkertijd voor dat de transcripties van de gesprekken worden gebruikt voor de AI-algoritmes van Google, om te leren van de gemaakte 'fouten' en hiermee het product gaandeweg te verbeteren. 

De testfase van deze zomer zal slechts op een aantal geselecteerde bedrijven betrekking hebben en in fases worden uitgerold. Eerst zullen telefoontjes over openingstijden worden getest, daarna reserveringen voor restaurants en uiteindelijk zullen ook kappersafspraken tot de mogelijkheden behoren.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in