Management

Cloud

Google Apps is geen Office

23 november 2011

Microsoft stelt daartegenover gemiddeld elke seconde een Office 2010-pakket te verkopen. Volgens Tom Rizzo, directeur van de divisie Office en Office 365 zijn inmiddels zo’n 100 miljoen exemplaren verkocht. Microsoft haalt daarmee 5,6 miljard dollar aan omzet binnen. Google zet slechts 150 miljoen dollar om met Google Apps, dat echter wel naar schatting 50 tot 80 procent goedkoper is dan Office.

“Microsoft heeft het overgrote deel van de markt voor Office-productiviteit binnen de bedrijfsmuren. Webapplicaties als Google Apps en Office 365 worden veel minder gebruikt”, constateert Philip Karcher, analist Content & Collaboration bij Forrester. “Beide komen op stoom, maar meer bij kleinere en middelgrote bedrijven dan bij de grote ondernemingen. Kleinere bedrijven hebben doorgaans minder problemen met legacy en wettelijke verplichtingen die een overstap naar de cloud compliceren.”

Ook Capgemini – dat bij klanten zowel Microsoft Office als Google Apps implementeert – ziet dat slechts enkele grote organisaties kiezen voor het aanbod van Google. Ahold is een voorbeeld net als AgriRetail en autohandel Pon. Balt Leenman, principal consultant Capgemini constateert in de praktijk dat de Google Enterprise-organisatie nog niet de juiste graad van volwassenheid heeft en minder bereikt dan mogelijk is: “Doordat Google in Europa een snel wisselende bezetting kent, is het vaak wat lastig om samen te werken bij langere (grotere) trajecten.”

Het draait alleen om mail

Gedetailleerde gegevens over de verhouding in het gebruik van Microsoft Office en Google Apps ontbreken nog, maar volgens Ruud Alaerds, directeur van Heliview Consulting, is het gebruik van mailtoepassingen wel een goede indicator voor de ontwikkeling in markt voor kantoortoepassingen. “We zien dat het leeuwendeel van de markt nog gebruik maakt van een mailserver/groupwareserver in combinatie met eigen clients zoals natuurlijk Outlook. Alleen in de onderkant van de markt is webmail meer terug te vinden in Nederland.”.

De aandacht voor Office 365 of Google Apps komt ook voornamelijk voort uit een behoefte om mail naar de cloud te verplaatsen, constateert Karcher. Andere Office-toepassingen, met name tekstverwerking, spreadsheets en presentaties, zijn geen argument om naar Google Apps over te stappen. “Sterker nog: de meeste organisaties die Google Apps gebruiken, houden Microsoft Office op hun pc’s voor die andere bureautoepassingen”, zegt Karcher. Dit is het gevolg van de noodzaak voor volledige compatibiliteit en die biedt Google niet. Ook speelt de integratie met andere toepassingen een belangrijke rol en biedt Google Apps minder functionaliteit, zeker bij spreadsheets.

 

Sociale media maken verschil

Google verwacht veel van het combineren van Apps en Google+. “Je hebt een sociaal systeem nodig waar iemand een idee kan opperen en heel snel input kan krijgen van een groot aantal mensen”, zei David Girouard, director of Google’s Business Apps group deze week in een interview met The New York Times. Alaerds meent dat Google een betere uitgangspositie heeft dan Microsoft met sociale media. “Maar de hamvraag is of social media een bepalende factor zijn in het alledaagse gebruik van kantoorapplicaties. Daar komt bij dat Microsoft socialmediafuncties integreert in zijn Office-producten en eigenlijk in veel van zijn ‘Information Worker’-producten.”

Google heeft daarbij nog te maken met een negatief imago met betrekking tot privacy en de continuïteit van diensten. Het bedrijf haalt 30 miljard dollar uit advertenties gebaseerd op gebruikers­profielen, waarbij de inkomsten uit apps verbleken. Rizzo wijst er graag op: “Wij zijn niet van plan e-mail te scannen zoals Google doet om een advertentie in de rechterhoek van het scherm te tonen. Uiteindelijk is de klant een klant voor ons. Bij Google is de klant het product.” Hij wees eind oktober in zijn blog op de vele probeersels die Google aan het grote publiek toont en vervolgens weer intrekt. Zeker op het gebied van sociale media heeft Google steken laten vallen, zoals met Aardvark, Wave en Buzz. Rizzo: “Door een punt te zetten achter deze diensten is het duidelijk dat Google de behoeften in de markt niet kent, geen duidelijk productstrategie heeft en een duidelijke visie mist op de productiviteit van zakelijke klanten.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!