Goed zoekwerk levert betere respons

25 maart 2011

“Als je ziet wat mensen allemaal over zichzelf bekendmaken op internet – via sociale netwerken bijvoorbeeld – dan sla je steil achterover. Het is alleen de kunst om uit die gigantische hoeveelheid informatie datgene te pikken dat je nodig hebt om de juiste kandidaat te vinden”, zegt Jorrit Blok, oprichter en directeur van OTYS Recruiting Technology.

OTYS houdt zich bezig met de ontwikkeling van software voor de sector Human Resources. Met behulp van die programmatuur kan de werving van nieuw personeel worden vereenvoudigd. Blok: “De informatie is er, je moet het alleen wel snel kunnen vinden. Onze software kan daarbij helpen door de wensen van de personeelsmanager te vertalen in een query die je bijvoorbeeld op Google kunt loslaten. Het schrijven van zo’n query is een vak apart. Het zijn booleaanse constructies met veel variabelen erin en veel mensen hebben daar veel moeite mee. Onze gedachte is als volgt: schrijf een aantal basisquery’s en knoop die op een intelligente manier aan elkaar, op basis van de criteria die door de personeelsmanager worden opgegeven.”

Door gebruik te maken van software voor het genereren van een query, komen extra mogelijkheden binnen handbereik. Blok: “Stel je voor, je bent op zoek naar een C-programmeur die Koreaans spreekt. Je kunt de software dan opdracht geven om je query te vertalen in het Koreaans, dat het internet op te sturen en het verkregen zoekresultaat weer terug te vertalen. Je reikwijdte wordt dan een stuk groter, doordat je specifiek de Koreaanse gemeenschap aftast.”

Eenvoudig

Volgens OTYS is het de kunst om al die software zo eenvoudig mogelijk te maken. “Aan de buitenkant, welteverstaan. Onder de motorkap mag het geheel best ingewikkeld zijn. Een eenvoudige buitenkant voorkomt dat de gebruiker vreemde dingen gaat doen. Je moet het aantal ‘knoppen’ van een applicatie zo beperkt mogelijk maken. Daarmee voorkom je dat de gebruiker op te veel van die knoppen gaat drukken. Het ideale pakket heeft maar één knop, is de stelregel, maar in de praktijk halen we dat niet. Maar proberen om dat ideaal te halen, kunnen we natuurlijk wel”, meent Blok.

De gemiddelde personeelsmanager is vaak nog wat huiverig om de recruitment over te laten aan zoiets onpersoonlijks als software. Maar vaak is dat de enige manier om door zeer grote hoeveelheden informatie heen te ploegen. “Je kunt”, zegt Blok, “iemands cv natuurlijk gewoon zelf doorlezen of laten doorlezen door een expert, om zo een beeld te krijgen van een kandidaat. Maar als je dat met duizend kandidaten moet doen, dan ben je nog wel even bezig. Het kan evengoed via de software. Het is mogelijk om na een analyse van een regeltje of vijf tekst te beoordelen of iemand aan je gestelde criteria voldoet. Dat werkt net zo goed als evaluatie door een mens, maar het kost slechts één seconde.”

Het nieuwste werkterrein wordt gevormd door de sociale netwerken, waar mensen heel veel details van zichzelf prijsgeven. Die informatie kan goed worden gebruikt om een voorselectie te maken wanneer een bedrijf op zoek is naar een bepaald type nieuwe medewerker. “Je kunt dan letten op positieve kwalificaties, bijvoorbeeld de kennis en vaardigheden van iemand, maar je kunt ook op negatieve zaken letten. Iemand die zich trots presenteert als doctorandus maar in zijn profiel op een sociaal netwerk de ene taalfout na de andere maakt, die valt meteen in een bepaalde categorie. Op basis daarvan kun je als HR-manager besluiten om zo iemand niet uit te nodigen voor een gesprek”, zegt Blok.

De software van OTYS wordt geleverd in een SaaS-vorm. “Wij houden het eigendom van de pakketten en dat zeggen we er ook meteen bij als iemand bij ons komt om een pakket te laten ontwikkelen. Ook behouden we ons het recht voor om de gemaakte softwaremodules te hergebruiken. De meeste klanten hebben daar geen problemen mee, zeker niet als ze zien hoe laag de ontwikkelingstarieven zijn die we kunnen hanteren door zo te werken.”

 

Het belang van LinkedIn

LinkedIn speelt voor ICT-professionals al een belangrijke rol bij het verwerven van een baan of opdracht. Dat concludeert RulersGroup uit een onderzoek waaraan 605 Nederlandse ICT-professionals hebben meegedaan. Het onderzoek is overigens niet representatief voor de mening van alle ICT-professionals: het werd gehouden via LinkedIn zelf. Van de respondenten was 85 procent man, en 89 procent was tussen de 25 en 54 jaar oud. Van de ondervraagden geeft 20 procent aan dat LinkedIn heel belangrijk is geweest bij het verwerven van de huidige baan of opdracht. Nog eens 21 procent meent dat LinkedIn daar enigszins bij geholpen heeft.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!