Gezicht passagiers Schiphol gescand

27 mei 2011

Het ministerie van Defensie, waar de Koninklijke Marechaussee onder valt, wil inzicht krijgen in de mogelijkheden en beperkingen van zo’n aanpak en tevens sonderen hoe bedrijven een “strategische en operationele samenwerking” op dat vlak zien. Van bepaalde vluchten wordt bij de aankomstgate een gezichtsscan gemaakt van alle passagiers. Een in een ‘hitlist’ gesignaleerde persoon moet realtime worden herkend en de Marechaussee dan gewaarschuwd. Deze toepassing heet ‘early warning.’

Bij het tweede beoogde gebruiksdoel, ‘herkomst’ genaamd, gaat het erom ongedocumenteerde passagiers te koppelen aan het vliegtuig waarmee ze zijn aangekomen. Er melden zich nogal eens zwijgzame mensen zonder papieren als asielzoeker. Een opname op de controlepost waar iemand zich vervoegt, wordt dan vergeleken met de bij gates gemaakte scans. Gezichtsherkenning noemt Defensie voor de hand liggend, maar andere vormen van biometrie, zoals ‘iris on the fly’ sluit het ministerie niet uit. Ook dan “dienen van alle passanten gezichten te worden opgeslagen” en wel van voldoende kwaliteit “voor een latere herkenning of identificatie door mens of systeem.”

Ten behoeve van de herkomstbepaling wil men tevens een videofragment “waarop de verplaatsing van de persoon en het eventuele gezelschap waarmee deze reist, in beeld wordt gebracht.” Zulke opnamen moeten “intelligent” worden gemaakt, namelijk alleen “indien er iemand passeert.” De videobeelden moeten bovendien zijn “te herleiden tot de biometrische opnamen.”

Het systeem moet 300 tot 500 mensen per half uur aankunnen, waarbij de passagiersstroom niet mag worden gehinderd. De herkenning gebeurt “zonder medewerking van de waargenomen personen.” Bedrijven wordt gevraagd naar maatregelen om de kans op cameraontwijkend gedrag te reduceren of te detecteren. De bewaartermijn van de beelden moet instelbaar zijn. Het consultatiedocument spreekt van een “geschatte bewaartijd” van vijf dagen.

De Marechaussee wil tussen half augustus en eind november een proef houden en die eind december geëvalueerd hebben. Dan kan eventueel een Europese aanbesteding volgen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!