Generatie Einstein niet zo ‘business-minded’

25 maart 2011

Deze en andere conclusies zijn op 17 maart tijdens het congres Emerce E-HRM gepresenteerd door universitair docent Martijn van Velzen van de Faculteit Management & Bestuur. Van Velzen voerde het onderzoek uit samen met Tanya Bondarouk (universitair hoofddocent) en René Klerks (student Business Administration). Voor recruiters van IT-bedrijven zijn er wijze lessen uit te trekken.

De onderzoekers vroegen 225 jongeren (voor het grootste deel Nederlandse studenten met een bijbaan) naar hun gebruik van sociale netwerksites. Daaruit bleek – het zal niemand verbazen - dat Hyves (68 procent) en Facebook (68 procent) het populairst zijn, gevolgd door LinkedIn (37 procent) en Twitter (34 procent). Van de respondenten bleek 96 procent online actief te zijn en 15 procent op zoek naar een baan. Van alle respondenten (zowel actieve baanzoekers als niet-actieve baanzoekers) prefereert 52 procent LinkedIn voor baanoriëntatie. Facebook (22 procent), Hyves (15 procent) en Twitter (3 procent) volgen op dit onderdeel op gepaste afstand.

De laatste drie worden door Van Velzen ‘hedonistische’ netwerksites genoemd ofwel ‘gericht op plezier’. Van Velzen: “Dat lijkt een open deur maar wordt door ons onderzoek nu wetenschappelijk bevestigd. Voor recruiters en marketeers is het goed om te weten dat ze zich op hedonistische sites niet moeten opdringen. Jongeren verwachten bijvoorbeeld niet dat Starbucks daar mensen werft. Starbucks, de lieveling van de massa, wordt geacht er iets te melden over nieuwe koffiesmaken, de muziek die ze in de winkels draaien en de goede doelen die ze steunen. Ook gangbare bedrijven als Albert Heijn of HEMA kunnen zich redelijk zorgeloos op hedonistische netwerksites begeven. Voor een bedrijf als Getronics is dat anders. Getronics is redelijk onbekend en zeker geen allemansvriend. Getronics moet heel goed nadenken over wat ze op Hyves of Facebook doen. Recruiten lijkt me daar voor hen zeker niet verstandig.”

In deel twee van het onderzoek werd geïnventariseerd hoe vijftig grote bedrijven zich profileren op sociale netwerksites (waaronder ook minder bekende als Lunastorm, Bebo en het Chinese RenRen) en hoe generatie Y vacature-informatie en gebruikersgemak beoordeelde. De netwerksites van onder andere Apple, Dell, Getronics, Google, IBM en Microsoft werden bekeken. Ook KPN, T-Mobile, Ziggo en de IT-dienstverleners Accenture, Deloitte en KPMG werden in het onderzoek betrokken. Met name de laatste drie bleken zich heel slim en imagobewust te profileren.

Minder actief dan verwachtUit het onderzoek blijkt dat generatie Y online minder actief is dan we dachten. Er wordt vooral veel passief ‘geconsumeerd’. Van Velzen: “De frequentie waarmee jongeren hun profiel updaten, gericht zoeken naar informatie, vragen posten en informatie uploaden, is zeer bescheiden. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de gemiddelde score met betrekking tot de frequentie van de verschillende activiteiten op LinkedIn als voorkeursnetwerk voor het zoeken naar baaninformatie. Op een schaal van 1 tot 5 (tussen nooit en altijd) wordt gemiddeld een 3 gescoord. Dit betekent dat respondenten op LinkedIn ‘soms’ zoeken naar baangerelateerde informatie. Met deze bescheiden score is LinkedIn ook nog eens koploper van alle sociale netwerksites.”

Uit een recent onderzoek van Step­stone onder 837 bedrijven blijkt dat maar liefst de helft sociale netwerken gebruikt voor recruitment. Wat voegt het onderzoek van Universiteit Twente daaraan toe? Wat is het belangrijkste nieuws voor recruiters? Van Velzen: “Een recruitmentboodschap op een netwerksite uitzetten is voor een deel de controle verliezen. Dat hoeft niet erg te zijn, het kan ook een verrijking zijn. Hoe dan ook: je hebt het niet helemaal in de hand. Verder moeten recruiters zich realiseren dat ze op elke site een breed publiek aanspreken. Het is geen narrowcasting. Als recruiters te veel een popiejopieverhaal brengen, zullen de vijftigplussers zich er niet meer in herkennen. Ook belangrijk om te weten is dat elke site zijn eigen karakter heeft. Facebook is sophisticated, heel goed voor community building en het tonen van de bedrijfscultuur. Twitter is een teaser. En Hyves, de SBS6 onder de netwerksites, kan nuttig zijn om lager en middelbaar opgeleid personeel te bereiken.”

Doordachte inbeddingAl met al moeten organisaties heel goed weten wat ze willen op sociale netwerksites voordat ze eraan beginnen, stelt Van Velzen: “Met een krantenadvertentie overtikken ben je er niet. Het is meer dan een gimmick of communicatiekanaal, het is een podium. Social media vragen om een doordachte inbedding in de HRM-strategie. Web 2.0 (en daarmee HRM 2.0) biedt gebruikers de mogelijkheid om content te genereren. Marketeers hebben daar al langer ervaring mee. Zij zijn al gewend Facebook te gebruiken voor employer branding. Ook de recruitmentboodschap moet daarop aansluiten.”

Wat Van Velzen in de IT opvalt, is dat ‘recruiting for the job’ aan vervanging toe is en wordt ingehaald door ‘recruiting for the organisation’: “Dat komt door de krapte op de arbeidsmarkt. Recruiters moeten op sociale netwerksites dus veel meer laten zien dan alleen een vacature met functie-eisen. Jongeren willen ook worden geïnformeerd over doorgroeimogelijkheden. Ze willen de bedrijfscultuur leren kennen en alles horen over bedrijfsuitjes, inclusief testimonials en filmpjes van medewerkers. Van IT-bedrijven wordt een realistic job preview verwacht, een eerlijk en compleet beeld van hun organisatie. Het gaat erom dat gewekte verwachtingen ook echt kunnen worden waargemaakt.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!