Gemeente Amsterdam wipt VoIP-leverancier

1 april 2011

IsraPunt leverde aan de hoofdstad het systeem IPBM, als onderdeel van het project All IP (telefonie). Arno Jolink, directeur van IsraPunt BV, is van 2008 tot 2010 ingehuurd als projectleider voor All IP. In 2010 is er een geschil met Jolink ontstaan, waarna hij volgens de gemeente in mei 2010 al het veld moest ruimen als projectleider. De inzet van de overige medewerkers van IsraPunt heeft de Dienst ICT in 2010 verder afgebouwd, maar IsraPunt was tot voor kort nog steeds leverancier.

De advocaat van IsraPunt heeft in augustus 2010 een claim neergelegd bij de gemeente Amsterdam omdat het contract – met een totale waarde tussen de 5,5 en 6,3 miljoen euro – liep tot 2012. Onderhandelingen leidden niet tot een bevredigende afwikkeling, waarop de claim vorige maand is gestuurd naar het college van B en W van Amsterdam. Dat blijft, na juridisch advies, met de Dienst ICT van mening dat er geen grondslag is voor de claim. Pas per 10 maart heeft B en W per direct vanwege een ‘onwerkbare situatie’ de inzet van IsraPunt beëindigd.

Stevige rechtszaak
Jolink zelf is verrast dat Amsterdam de kwestie met naam en toenaam in de openbaarheid heeft gebracht via de politiek, maar zei afgelopen dinsdagmorgen publiciteit zelf niet uit de weg te gaan, integendeel: “Als Amsterdam op deze wijze van mij, ons bedrijf en het contract denkt af te komen, dan komt er een stevige rechtszaak. We zijn van plan om zeker zestien getuigen op te roepen, waaronder topbestuurders en ook oud-burgemeester Cohen. Tot op het hoogste niveau hebben we complimenten gekregen en die staan ook zwart-op-wit. We bespaarden geld voor de gemeente Amsterdam.”

Dat een leverancier van VoIP-systemen tegelijkertijd het VoIP-project leidde, vindt Jolink geen vreemde constructie: “Amsterdam heeft daar alleen maar voordelen van genoten.” Volgens Jolink koesterde de inmiddels op non-actief geplaatste CIO van Amsterdam Claudia de Andrade de Wit direct na haar komst wel bezwaren tegen het optreden van Jolink. Hij houdt haar verantwoordelijk voor het vertrek van IsraPunt.

In februari 2011 moest Claudia de Andrade de Wit ook zelf het veld ruimen wegens het ‘onvoldoende inlichten’ van wethouder Wiebes. Dit gebeurde net nadat de claim bij B en W was binnengekomen, maar niet duidelijk is of dat heeft meegespeeld bij het ontslag.

Het geschil met leverancier IsraPunt raakt de stadsdelen Oost, West, Nieuw-West en Zuid. Die moeten nu IPBM vervangen door het VoIP-systeem Astium, geleverd door One IP/Neonova. Dat systeem, ook open source, heeft volgens Amsterdam dezelfde functionaliteit als IPBM en wordt momenteel bij twaalf diensten gebruikt.

De 190.000 euro vergende vervanging levert geen budgetoverschrijding op voor het project All IP, ‘aangezien de upgrade een geschatte incidentele besparing van 200.000 euro oplevert’. Het is efficiënter om met één leverancier te werken. Voor All IP is in totaal 7,4 miljoen euro uitgetrokken. De directie van One IP wil niet reageren.

Deze affaire kreeg de commissie Economische Zaken van Amsterdam woensdagmiddag ter kennisgeving. In de vergadering – die nog bezig was bij het ter perse gaan van dit blad – werd uitvoerig gesproken over de grote problemen bij ICT, onder meer aan de hand van een analyse van McKinsey uit augustus 2010, die tot deze week voor de raadsleden achtergehouden is. In het nu openbare gedeelte van de rapportage wordt het beleid voor centralisatie van ICT-diensten aangescherpt, met als doel de jaarlijkse ICT-kosten terug te brengen van 130 miljoen naar 100 miljoen in 2014. Waardeoordelen ontbreken. Wel staan er enkele opmerkingen die duiden op problemen: “Kosten lijken op hoofdlijnen redelijk, zijn beperkt onderbouwd en exclusief wegwerken achterstanden.” Ook zei McKinsey dat de beoogde besparingen niet bereikt zullen worden, dat de financiële sturing veel beter moet, en de adviseur wilde verdergaande bevoegdheden voor de inmiddels ontslagen CIO.

Over de problemen met decentrale Stadsdelen en Diensten die niet mee willen in de centralisatie van ICT: “Onduidelijkheid of onenigheid in de samenwerking tussen diensten die betrekking heeft op ICT wordt geëscaleerd naar en opgelost door het Ambtelijk respectievelijk het Bestuurlijk Team.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!