Beheer

Klantinteractie
Geldmaat

Geldmaat: uitschakeling geldautomaten was om onrust te voorkomen

Transacties niet verwerkt door softwarestoring vanwege netwerkstoring bij Noorse leverancier.

© Geldmaat
27 december 2021

Transacties niet verwerkt door softwarestoring vanwege netwerkstoring bij Noorse leverancier.

De massale uitschakeling van geldautomaten in Nederland is gedaan om verdere onrust bij mensen te voorkomen. Het besluit om de geldverstrekkende machines 'tijdelijk in storing te laten gaan' is genomen door automaatbeheerder Geldmaat samen met zijn softwareleverancier in Noorwegen. Dit laat geldautomatenbeheerder Geldmaat weten in antwoord op vragen van AG Connect.

"Aanleiding was een probleem door een netwerkstoring bij de softwareleverancier", antwoordt de woordvoerster. "Hierdoor werden transacties niet correct verwerkt. Dit had tot gevolg dat opgenomen bedragen gereserveerd bleven (dit toont zich als afgeschreven van het tegoed) zonder dat biljetten werden uitgegeven. Bij stortautomaten leek het bedrag niet te worden bijgeschreven."

Geld leek te verdwijnen

Zowel geldopnames als ook geldstortingen leken dus tot 'verdwijnend geld' te leiden. Opnames werden wel afgeschreven van rekeningen, maar vervolgens niet in contanten uitgekeerd door de geldautomaten. Stortingen werden wel aangenomen, waarbij geld dus de automaat ín ging, maar die bedragen werden vervolgens niet bijgeschreven.

"Dit leidde zeer begrijpelijk tot (grote) onrust bij mensen die van de automaten gebruik maakten", geeft de woordvoerster van Geldmaat aan. "Om die onrust verder te voorkomen, zijn de automaten uitgeschakeld. Dit gold voor alle automaten (opname, verpakt en onverpakt storten, muntopname/storten)."

De storing blijkt overigens niet alleen Nederland te hebben geraakt. Dit blijkt uit een toevoeging van de woordvoerster van het Nederlandse Geldmaat, tien jaar geleden opgericht door ABN AMRO, ING en Rabobank. Zij geeft aan dat de Noorse softwareleverancier dezelfde maatregelen heeft genomen bij haar klanten in Noorwegen en andere Europese landen.

Monitoring, telefoontjes en Noorse melding

In Nederland is melding van deze storing in de transactieverwerking vanuit zowel interne bron als externe bronnen gekomen. "In de monitoring zagen we transacties stagneren en tegelijkertijd kwamen er telefoontjes van verontruste klanten." Parallel daaraan heeft de Noorse softwareleverancier Geldmaat geïnformeerd over de problemen.

"Het was vrij snel duidelijk waar het probleem lag, maar daarmee was het niet meteen opgelost." De woordvoerster laat aan AG Connect weten dat er door een netwerkstoring bij de leverancier in Noorwegen een probleem in de software is ontstaan. Over dit domino-effect en de exacte aard van de oorspronkelijke (netwerk)storing heeft AG Connect nog vragen uitstaan. Het is momenteel niet duidelijk of het bijvoorbeeld een SaaS-oplossing betreft of een extern beheerd netwerk met daarop software van de leverancier in Noorwegen.

Uit veiligheidsoverwegingen

Uiteindelijk heeft de storing ongeveer twee uur geduurd, geeft de woordvoerster aan. Over maatregelen en mogelijke stappen om herhaling te voorkomen, laat ze zich nu niet uit. "We kijken uiteraard na zo’n situatie hoe we dit samen met onze partner in de toekomst kunnen voorkomen. Dat is onderdeel van de procedure. Het is nu sowieso te vroeg om daar inhoudelijk op in te gaan, maar ik sluit niet uit dat we daar naar buiten toe geen mededelingen over doen uit veiligheidsoverwegingen."

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.