Loopbaan

Gekte weer volop terug bij wervingsacties IT’ers
Oude tijden herleven door toenemende krapte op de IT-arbeidsmarkt.
Oude tijden herleven door toenemende krapte op de IT-arbeidsmarkt.
Solliciteren in een luchtballon, op een festival of aan boord van een vliegtuig. Sommige werkgevers halen door de krappe arbeidsmarkt weer allerlei trucs van stal om IT’ers te werven. Dat doet erg denken aan net voor de millenniumwisseling, toen er gesolliciteerd werd in showrooms en je meteen in je nieuwe leaseauto naar huis mocht rijden als je was aangenomen.
De afgelopen jaren waarschuwden IT-bedrijven meermaals dat het zo gek niet meer mocht worden. De sector was volwassen geworden en had geleerd van de tijd dat bedrijven elkaar probeerden af te troeven met ludieke wervingsacties om de slag om IT-talent te winnen. De capriolen waren slecht voor het imago van de branche – zeker toen bleek dat IT’ers weer massaal ontslagen werd na het barsten van de internetbubbel en bovendien trok je er verkeerde kandidaten mee, die alleen maar kickten op het geld en luxe arbeidsvoorwaarden, zo was de boodschap.
Maar inmiddels is het tekort aan bepaalde IT-professionals weer zo groot, dat werkgevers het toch niet kunnen laten om alles uit de kast te trekken om op te vallen. “Geld bieden is niet meer genoeg, dat doet iedereen”, licht Richard Stassen, Director Operations bij PEAK IT toe. De detacheerder viel op doordat het eind maart nieuwe medewerkers hun contract liet tekenen in een vliegtuig. Het bedrijf wil dit jaar 340 ICT’ers aannemen. “Vindt ze maar eens. IT’ers worden continu benaderd door verscheidene recruiters en krijgen de mooiste aanbiedingen. Dan moet je wel iets verzinnen om op te vallen.”
Contract tekenen in de lucht
Het bedrijf ging brainstormen en uiteindelijk werd de insteek van een nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘een vliegende start’, gevolgd door ‘een carrière die naar grote hoogte stijgt’. De parallel met een vliegtuig was snel gelegd. Eind april vertrokken vijftien nieuwe personeelsleden vanaf Rotterdam The Hague Airport voor een vliegreisje van nog geen uur. Aan boord van de Saab 340, gehuurd bij First Class Aviation, tekenden zij hun arbeidscontract. De geschatte kosten bedroegen zo'n 1000 euro per persoon.
Uit het vandaag gepubliceerde Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 van de Intelligence Group blijkt overigens dat de werving van nieuwe werknemer gemiddeld 4.494 euro kost. De campagne van PEAK IT startte op 14 februari en leidde naar eigen zeggen tot een verdubbeling van het verkeer op de site en 32 procent méér sollicitanten dan normaal. In een maand tijd werden 35 mensen geworven - drie keer zo veel als in andere maanden.
De vliegreis zal niet de laatste stunt zijn van het bedrijf. Binnenkort zal PEAK IT op een podium van een groot festival ook sollicitaties organiseren. Zoiets doet Nedap al een aantal jaren op Lowlands in de zoektocht naar technische developers. Er zijn ook bedrijven die stagiaires en jonge, nieuwe medewerkers lokt met lease-jacuzzi’s en hippe auto’s van de zaak en ook escaperooms duiken steeks vaker op als sollicitatielocatie.
Solliciteren in een luchtballon
Vandaag werd bovendien bekend dat het Brabantse ICT-bedrijf OZMO sollicitatiegesprekken gaat voeren in een luchtballon. “We brengen onze klanten sinds kort letterlijk naar de cloud, waarom zorgen we er niet voor dat ons personeel ook in de wolken is?”, licht supportmanager Ronald Klijsen de actie toe. “Nu is het wel te hopen dat de gemiddelde ICT’er geen last heeft van hoogtevrees…”
Inmiddels is de wervingscampagne gestart en zijn er een aantal sollicitaties binnengekomen. “We houden hier op kantoor eerst een speeddate om te kijken of de kandidaat een beetje bij OZMO past. Zijn we daarna nog enthousiast, dan mag hij of zij met drie andere kandidaten onze ballon in. Op die manier leren we mensen toch net wat beter en op een andere manier kennen.”
Het is volgens Klijsen absoluut niet de bedoeling dat het een wedstrijd wordt, want kandidaten komen niet met ‘concurrenten’ in de mand. “We willen gewoon dat het een bijzondere ervaring is die ze niet snel zullen vergeten. Het moet geen moordend kruisverhoor worden, want 250 meter hoog in een mandje boven het aardoppervlak zweven is waarschijnlijk al spannend genoeg.”
Denk verder dan ludieke acties
Volgens experts is het belangrijk dat bedrijven verder kijken dan een ludieke wervingsactie. Slimme marketing kan helpen om kandidaten te interesseren, maar uiteindelijk draait het erom dat het selectieproces goed is ingericht en dat je kiest voor iets dat goed past bij je bedrijfscultuur. Werkgevers moeten hierbij altijd inzetten op een lange termijnvisie.
FAKE NEWS
Door dit soort stunts krijg je toch het gevoel dat ze je niet serieus nemen? Je wordt behandeld als een kind dat een kleurboekje krijgt.
Het is een zakelijke relatie. We kunnen praten over wat we voor elkaar kunnen betekenen. Maar als je onderscheidende kracht is dat je een gesprek in een vliegtuig krijgt of dat je een tafelvoetbaltafel hebt, dan ben je niet onderscheidend. In tegenstelling tot wat Richard Stassen beweerd, kun je met geld wel degelijk onderscheidend zijn. Ik heb het afgelopen jaar gesproken met recruiters die me 1000 euro loonsverhoging boden, en met recruiters die 20 euro meer boden. Die eerste groep is onderscheidend zat. Maar je moet niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...
Ik hoop dat iedereen zeer goed verzekerd is.
Digitaal Automatiseren werkt alleen maar als je 100% exact bent, let op.... Voorspelbaar. Ben je dat niet je je processen en procedures, krijg je daar heel veel hele hoge rekeningen voor terug. Dat betekend het volgende; Wanneer je niet levert, slecht levert, iemand in dienst hebt die niet weet wat automatiseren in de essentie is en hoe dat nou functioneert, ongeacht of die haar/zijn trucje goed beheerst, is....
Let u even op....?
Juridisch volkomen aansprakelijk, als zelfstandige maar ook in loondienst. En de rechtzaken zitten er al aan te komen. We houden u heel graag op de hoogte.
Heel veel success een ieder....
Weer een artikel over de krapte op de IT markt. Die krapte is er niet, want anders zouden de salarissen wel de pan uit rijzen. Iemand voor duizend euro laten vliegen is nog altijd goedkoper dan honderd euro per maand salaris erbij (je hebt het er binnen een jaar uit). En anders haal je toch gewoon wat Indiers met belastingvoordeel naar Nederland? Allemaal bullshit om de salarissen laag te houden.
Kunnen we niet af van die irritante tussenpersonen ('wervings- & selectiebureaus')?
Zowel bedrijven als werknemers vinden ze meestal helemaal niks. Logisch, want over het algemeen zijn het slechts CV-schuivers die tussen hun 'klant/relatie' en de de sollicitant gaan liggen zonder toegevoegde waarde (vaak het omgekeerde door gebrek aan deskundigheid). Maar wel met een beoogde vette marge.
Dus bedrijven: zet je vakature gewoon op een vakaturebank plus je eigen site, en ga absoluut niet met ze in zee!
Ik werk nu 5 jaar in de IT bemiddeling en zie dat juist de onpersoonlijke grote marktspelers de beste en mooiste emloyerbranding hebben.. Ook logisch want zij hebben daar de juiste middelen voor om dat zo in te richten..
OP het gebied van afspraken nakomen, tijd vrij maken voor hun medewerkers en het selectieproces vind ik die reuzen vaak weer minder prettig om mee te werken..
Het beste is ontwikkelperspectief bieden voor je werknemers, beloftes nakomen en een snel en transparant selectieproces. Zodra je daar aan voldoet komt de rest vanzelf!!! Er zijn nu al veel medewerkers die ons ook weer aanraden aan andere IT-ers!
Leuk dat oude tijden herleven, maar men heeft duidelijk geen les getrokken uit het verleden.
Werknemers moeten uiteindelijk het geld verdienen dat naar een luchtballon of vliegreis is gegaan. Daarna gaat het bedrijf gewoon keihard verdienen op je.
Dat geld kan beter naar je continue en duurzame persoonlijke ontwikkeling zoals cursussen en certificaten. Zo ontwikkel je jezelf en verdien je op termijn juist meer!
Ik werk voor InWork en ik ben trots dat we ons vooral richten op een persoonlijke aanpak in plaats van hard voor de massa te gaan.
Organisaties kunnen beter hun geld uitgeven aan duurzame inrichting van hun recruitment proces, bijvoorbeeld door het opzetten van een goede talentpool, in plaats van geld uit te geven aan luchtvervuiling. De korte termijn attentiewaarde gaat ten koste van een lange termijn employer brand. Zonde.
Beste mensen,
ik zou veel liever zien dat ipv deze acties, de recruiters eens tijdig en fatsoenlijk op een sollicitatie reageren.
De ene helft reageert keurig en adequaat, maar te veel recruiters laten niets van zich horen. Zelfs na een maand niet. Ondanks het feit dat ik met mijn kennis en kunde echt goed pas. Geen reactie, geen status update , niets, zelfs niet na aandringen. Terwijl het bedrijf in kwestie, volop mensen zoekt en overal adverteert. Dat proces zou ik liever verbeteren dan die ludieke acties. Bespaard ook geld tijd en ergernis.
Bij ICTZaakwaarnemer hebben we geen budget voor marketingstunts.
Wij houden ons liever bezig met de optimale werknemerservaring; toffe functies en goede begeleiding.