Overslaan en naar de inhoud gaan

Gegevens van 9 miljoen klanten van easyJet gestolen

Vliegmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden hebben toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. Bij 2208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus easyJet dinsdag. Paspoortgegevens zouden niet zijn buitgemaakt.

Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar easyJet spreekt van "een aanval van een zeer geavanceerde bron". Volgens de vliegmaatschappij zijn er geen aanwijzingen dat persoonlijke informatie is misbruikt. Informatie over reisplannen kan wel worden gebruikt voor phishing, waarbij mensen schadelijke maar echt ogende links toegestuurd krijgen.

EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met de mensen van wie de creditcarddata waren buitgemaakt, en dat het in de komende dagen de anderen informeert. Dat zal uiterlijk op 26 mei gebeuren. "Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie", laat easyJet weten. Het bedrijf zegt het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gebracht.

EasyJet kreeg in januari al lucht van de datadiefstal. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in