Beheer

Security
hackers

Gegevens van 9 miljoen klanten van easyJet gestolen

Ook creditcardgegevens van 2000 klanten gestolen

19 mei 2020

Ook creditcardgegevens van 2000 klanten gestolen

Vliegmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden hebben toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. Bij 2208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus easyJet dinsdag. Paspoortgegevens zouden niet zijn buitgemaakt.

Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar easyJet spreekt van "een aanval van een zeer geavanceerde bron". Volgens de vliegmaatschappij zijn er geen aanwijzingen dat persoonlijke informatie is misbruikt. Informatie over reisplannen kan wel worden gebruikt voor phishing, waarbij mensen schadelijke maar echt ogende links toegestuurd krijgen.

EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met de mensen van wie de creditcarddata waren buitgemaakt, en dat het in de komende dagen de anderen informeert. Dat zal uiterlijk op 26 mei gebeuren. "Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie", laat easyJet weten. Het bedrijf zegt het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gebracht.

EasyJet kreeg in januari al lucht van de datadiefstal. 

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.