Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Geen problemen met SP2’

Standaardiseren. Dat is de lijfspreuk van Erik Ubels, chief information officer (CIO) van Deloitte in Nederland. De ICT-afdeling van het bedrijf maakt in zijn bewoordingen ‘hele strakke keuzes’ waar het gaat om hardware en software.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het aantal leveranciers is dan ook beperkt: Microsoft, HP, Nortel en Xerox zijn de voornaamste. "Niet omdat er iets mis zou zijn met anderen" zegt Ubels. "Wij hebben gewoon keuzes gemaakt." En daarmee houdt het niet op. Volgens Ubels is het ‘standaardiseren’ op een leverancier, zoals hij veel collega-CIO’s hoort zeggen, een loze uitspraak. "HP brengt bij wijze van spreken elke dag nieuwe Deskjet-printers uit. Je moet dus binnen de portfolio van die fabrikanten een standaard kiezen." Het machinepark in het centrale rekencentrum in Amsterdam en op de 55 lokale vestigingen liegt er niet om: 1500 tot 2000 bureau-pc’s, 6000 notebooks, een kleine 300 servers met in totaal zo’n 500 processors. Toch heeft Deloitte slechts twee modellen fileserver in huis, de HP 360 - bijgenaamd ‘pizzadoos’ - en de HP 580, een multiprocessor-machine voor onder meer database-, mail- en ERP-applicaties. Eén model De netwerkapparatuur van Nortel is beperkt tot één model: de Passport 8600, een backbone-switch. Eenzelfde verhaal gaat op voor de print- en kopieerfaciliteiten binnen Deloitte. Er staan nu nog zo’n 600 identieke monochroom-printer/copiers van Xerox in de kantoren. Binnenkort wordt dit machinepark vervangen door multifunctie-kleurenapparatuur. Met software is het van hetzelfde laken een pak. Daarbij draait veel, zo niet alles, om producten van Microsoft. Alle desktop- en notebook-pc’s draaien bijvoorbeeld onder Windows 2000 of Windows XP. Als database gebruikt Deloitte uitsluitend SQL Server. Ook heeft Deloitte zijn notebooks, die voor 6000 van de circa 7000 medewerkers in den lande een onmisbaar stuk gereedschap vormen, verregaand gestandaardiseerd. Tot dusver waren twee modellen in omloop: de M700 en de Evo van HP/Compaq. Eind juni is besloten alle machines te vervangen, of ze nu (per 1 oktober) 48 maanden of pas 12 maanden oud zijn. Dat besluit is mede ingegeven door de routekaart van Microsoft voor besturingssystemen, waarop een product met de codenaam Longhorn als opvolger van Windows XP prijkt. Ubels: "Je zult zien dat Longhorn behoorlijk beslag legt op de machine. Dan moet je denken aan pc’s met twee processoren of processoren met een ‘dual core’. Bij een normale vervangingscyclus van drie keer eenderde, wat de meeste bedrijven doen, is de kans groot dat slechts eenderde deel feitelijk in staat is Longhorn te draaien. Dan zou je dus Longhorn niet kunnen adopteren omdat je het hardware-platform niet hebt." Megadeal Wie gaat winkelen voor zesduizend pc’s tegelijk, kan een kwantumkorting bedingen. De onderhandelingen met HP leverden volgens Ubels een ‘megadeal’ op. "Anders hadden wij niet alle notebooks tegelijk kunnen vervangen. Wij hebben een begroting die normaal gesproken uitgaat van 2500 tot 3000 te vervangen machines per jaar." De keus viel op het notebook-model NC6000. Adviesprijs circa 2300 euro, "maar dat betalen wij dus niet". De gebruiker krijgt er een uitgebreid softwarepakket bij, uiteenlopend van de complete Microsoft Office-suite tot McAfee virusscanner en firewall. Image Voor alle software, inclusief besturingssysteem, is bij Deloitte een ‘image’ ontwikkeld dat de door huisleverancier Nobel van Dijk & Partners op harddisk meegeleverde software vervangt. Dat image, met circa 2500 parameters, is intensief getest door 250 medewerkers. "Alle pakketten die wij installeren, kunnen elkaar beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld in Word een functie uitzetten waardoor onze eigen applicatie AuditSystem/2 ineens niet meer werkt. Dat kunnen we ons niet veroorloven, dus je moet goed testen," weet Ubels uit ervaring. "Het uitrollen gaat zo snel dat we het tempo hebben opgevoerd", vertelt Ubels. In plaats van de verwachte anderhalf uur blijkt de uitreiking per medewerker slechts 40 minuten in beslag te nemen. Alle machines zijn voorzien van Windows XP. Toen Ubels het groene licht kreeg voor de notebook-operatie, werkte Microsoft nog koortsachtig aan de voltooiing van Service Pack 2. Ubels moest daarom een ‘overwogen inschatting’ maken of de notebooks al dan niet met SP2 geleverd konden worden. "Microsoft wilde graag dat wij SP2 zouden nemen. Voor onszelf gold dat als je net 6000 nieuwe machines hebt uitgerold met Windows XP, je daar SP2 direct achteraan fietst via je normale softwaredistributie." In overleg met Microsoft is vervolgens besloten tot een voorwaardelijke adoptie van Service Pack 2. Grondige tests moesten eventuele problemen aan het licht brengen. "We kunnen ons niet veroorloven zesduizend mensen naar huis te sturen omdat ze niet kunnen werken", zegt Ubels. "Wij beschikten al eerder over de Release Candidate van SP2. Daarmee zijn we ons image gaan bouwen. Dan loop je natuurlijk tegen dingen aan die niet goed gaan en geef je feedback aan Microsoft. Op basis van de Release Candidate hadden we al zoveel vertrouwen in SP2 dat we misschien nog wel een paar ‘issues’, maar geen belangrijke ‘showstoppers’ meer verwachtten." Problemen Microsoft zelf publiceerde kort na de vrijgave van SP2 een lijst van 47 mogelijke compatibiliteitsproblemen van het service pack met andere applicaties, deels zelfs van eigen makelij. Voor Ubels kwamen die niet als een verrassing, wat hij toeschrijft aan de innige relatie met Microsoft. "Je weet allang dat bepaalde producten zich niet netjes gedragen. Daar moet je omwegen voor bedenken. Onze eigen productrange kennen we goed. Ik ga er natuurlijk geen rekening mee houden dat een medewerker zelf ergens een pakketje heeft gekocht dat morgen ineens niet meer werkt." Deloitte is volgens Ubels al met al niet op veel problemen met Service Pack 2 gestuit. "Degene die we hebben ontdekt, hebben we doorgegeven en daar is een oplossing voor gevonden. Ook hebben we meegemaakt dat SP2 niet werkt met een bepaalde ADSL-provider. KPN levert 90 procent van alle ADSL-verbindingen en daarmee zijn geen problemen. Als toevallig zeven of tien mensen wel een probleempje hebben, ga ik daar deze hele organisatie niet voor stopzetten."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in