Gartner: kosten 'remote access' rijzen de pan uit

12 oktober 2006

De kosten van telewerkers zullen tot 2010 met een factor vijf tot tien stijgen indien bedrijven geen passende maatregelen nemen. Tegelijk zal het aantal veiligheidsinbreuken exponentieel toenemen. Dat voorziet onderzoeksbureau Gartner.

Tijdens de conferentie ITxpo in Orlando (Florida) zei Gartner-analist Eric Paulak dat het belangrijkste probleem van 'remote acess' is dat bedrijven menen dat technologie alle bijbehorende problemen wel zal oplossen. Die vlieger gaat alleen op als bedrijven hun telewerkers volledig beveiligde, voor ander gebruik geblokkeerde apparatuur geven om thuis of onderweg hun werk te doen. Het compleet dichttimmeren van deze apparaten kan echter de nagestreefde productiviteitsverbetering in de weg staan. Daarom moeten bedrijven volgens Gartner een effectief beleid voor telewerken, inclusief de nodige gereedschappen, implementeren.

Gartner voorspelt dat de kosten van centraal ondersteunde remote access in 2008 zullen zijn verdubbeld, terwijl de kosten van het centrale beheer verdrievoudigen. Er komen telkens nieuwe technieken voor toegang van buitenaf naar voren die door niemand worden beheerd.

Volgens analist Paulak zit meer dan tweederde van de kosten voor remote access diep 'verstopt' in de afdelingen van een bedrijf. Die kosten zouden inzichtelijk kunnen worden gemaakt met een centraal beheerde dienst voor remote access. Daardoor zouden de totale overheadkosten met 40 procent kunnen verminderen. Veel IT-managers willen daar echter niet aan, aldus Paulak, omdat de zichtbaar gemaakte kosten dan op het IT-budget gaan drukken in plaats van op de business units. (Geert Kelfkens)

Zie ook:
'Telewerkers werken onveilig' - 11 oktober 2006  

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!