Gamesmarkt VS groeit naar 18 miljard dollar
In totaal ging in 2007 voor 17,94 miljard dollar aan spelcomputers, gamesoftware en accessoires over de toonbank, aldus onderzoeksbureau NPD. Nadat in 2006 de groei grotendeels was aangejaagd door nieuwe hardware, ontwikkelde vorig jaar ook de verkoop van software zich opvallend sterk.
Deze categorie groeide met 36 procent tot 8,64 miljard dollar. Maar ook de hardwareleveranciers lieten zich niet onbetuigd: zij verkochten voor 7,04 miljard dollar, 54 procent meer dan in 2006. Voor accessoires telden Amerikaanse consumenten nog eens 2,06 miljard dollar neer, een groei van 52 procent.
NPD roept Nintendo uit tot de grote winnaar van 2007. De Japanse fabrikant bezet de hoogste twee plaatsen van de hardwareranglijst met respectievelijk de draagbare DS (8,5 miljoen stuks) en de Wii (6,29 miljoen stuks). Daarna pas komt Microsofts Xbox 360 met 4,62 miljoen exemplaren.
Opmerkelijk is dat Sony’s product van de vorige generatie, de PlayStation 2, beter verkocht (3,97 miljoen stuks) dan de door vertraging en hoge prijzen geplaagde PlayStation 3, waarvan de Amerikanen er 2,56 miljoen in huis haalden. Na een scherpe prijsverlaging maakte de PS3 in november en december wel een inhaalslag, maar onvoldoende om de PS2 nog in te halen. De draagbare PSP van Sony ging 3,82 miljoen keer over de toonbank.
Wat de software betreft was Halo 3 voor de Xbox 360 koploper met 4,82 miljoen verkochte exemplaren. Op nummer 2 stond Wii Play, een verzameling van negen spellen voor Nintendo’s spelconsole, met een verkoopaantal van 4,12 miljoen.
NPD verwacht dat het aandeel van de software in de totale gamesmarkt in de Verenigde Staten dit jaar verder zal toenemen.
/g.kelfkens@sdu.nl