Beheer

IT beheer
beheerder

Functioneel beheer kan ook lean

Jagen op verspilling met lean-tools

© CC0: Pixabay.com,  Geralt
14 november 2019

Het belang van de functioneel beheerder wordt steeds groter en zijn taak steeds zwaarder. De grote tekorten aan ICT'ers maken dit effect alleen maar sterker. Dat kan ertoe leiden dat er werk blijft liggen. Efficiency verhogen door te streven naar zo min mogelijk verspilling is dan het devies. Volgens Daniël Brouwer leent de lean-methodiek zich daar prima voor.

Een functioneel beheerder is binnen een organisatie verantwoordelijk voor het optimaal functioneren van een of meer informatiesystemen. Hij of zij is doorgaans de spil tussen de gebruikers en de ICT-afdeling. Omdat veel organisaties steeds afhankelijker worden van hun informatiesystemen, is de werkdruk onder functioneel beheerders hoog. Niet alleen moeten ze gebruikers ondersteunen, steeds vaker moeten ze ook een bijdrage leveren aan kostenbesparing, procesverbetering en innovatie. Als je meer werk hebt dan tijd, moet je prioriteit geven aan werkzaamheden die voor gebruikers de meeste waarde opleveren en natuurlijk zo efficiënt mogelijk werken.

Eén manier om naar efficiëntie te kijken, is te zoeken naar verspillingen, zoals binnen lean gebeurt. Lean is een denkwijze om op een methodische manier verspillingen te elimineren om zo meer waarde toe te voegen voor de klant. Dat vraagt wel een andere mindset, die is gebaseerd op de vijf basisprincipes van lean en het streven om eventuele verspilling uit te bannen – en verspilling is er vrijwel altijd.

Die vijf basisprincipes zijn:

  1. Klantwaarde. Voor een functioneel beheerder is de eindgebruiker doorgaans de klant. Er moet dus onderzocht worden wat in de ogen van de eindgebruiker waarde oplevert.
  2. De waardeketen. Welke activiteiten voegen waarde toe voor de eindgebruiker en welke niet?
  3. Flow. Dat is een belangrijk concept bij lean, want zodra verspillingen zijn geëlimineerd, stromen de overgebleven, waardecreërende processtappen sneller door van begin tot eind.
  4. Pull. Om toegevoegde waarde te kunnen realiseren, kan het ‘productieproces’ vaak pas beginnen als de klant in beeld is en duidelijk is wat zijn of haar wensen zijn. Vraaggestuurd dus!
  5. Perfectie. Perfectie bestaat niet, maar streef iedere dag weer naar kleine verbeteringen door de vier eerste stappen voortdurend te herhalen.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!