Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Bitcoin

'Fragmentatie in betaalsystemen dreigt'

Standaardisatie infrastructuur en regels is cruciaal om fragmentatie te voorkomen.

© CC0 - Pixabay
11 maart 2016

Met die aanbeveling komt Thuiswinkel.org in zijn position paper Online betalen in Nederland. Digitaal winkelen en betalen, digitale portemonnees en nieuwe technologieën voor on- en offline kassabetalingen zullen in de komende jaren alleen maar toenemen, verwacht de belangenvereniging voor webwinkeliers. Daarbij zullen offline en online kanalen steeds verder versmelten. ‘Oftewel, de klantbeleving kan samengevat worden met altijd en overal’, noteert Thuiswinkel.org. In die ontwikkelingen ligt wel het gevaar van fragmentatie in het betaallandschap besloten, en dat zou negatief kunnen uitpakken voor de verdere ontwikkeling van de e-commercesector.

 

Naadloze winkelervaring

Betrokkenen moeten zich daarom inzetten om die fragmentatie te voorkomen en een zo efficiënt mogelijk betaalsysteem in het leven te roepen, vindt Thuiswinkel.org. ‘Verstandige partijen ontwikkelen hun producten door de ogen van de consument: niet het bestaande toepasbaar maken voor de nieuwe situatie, maar vanuit consumentenperspectief komen met innovatieve diensten die toewerken naar een naadloze winkelervaring. Thuiswinkel.org focust zich op het consumentenperspectief, omdat dat de basis vormt van onze waardebereik. Want pas als er bij consumenten interesse is, heeft het voor webwinkels zin om aan te bieden’, heet het in het position paper.

Een vooraankondiging van de richting die het opgaat is de snel groeiende populariteit van contactloos betalen. Dat laat zien dat de consument niet bang is voor andere ­methoden van betalen dan de traditioneel ­gekende en baant de weg voor alternatieve ­betaalmethoden. Betalen per smartphone – of beter met de in de smartphone ingebouwde NFC-chip – als pinpas staat voor de deur met de komst van Apple -, Samsung - en Google Pay.

‘Wallets’ zoals MasterPass van MasterCard combineren offline en online betalen en openen ook de weg naar combinatie van betaalsystemen met loyalteitsprogramma’s – als regelgeving daar geen stok voor gaat steken. Online moeten webwinkels ook rekening houden met Paypal, dat gestaag groeit, en de snel stijgende populairiteit van Afterpay, als methode om achteraf te betalen. De banken zelf komen met Digitaal Incassomachtigen voor het faciliteren van betalingen.

 

One-click buy

De opkomst van betalen per smartphone vergroot het belang van gemak voor consumenten bij het doen van betalingen. Consumenten willen geen eindeloze invulvelden, vinkjes of autorisatiestappen, zeker niet als ze betalen per smartphone. Het ideaal is ‘one-click buy’. Dat moet ervoor zorgen dat wanneer een consument eenmalig inlogt, zijn betaalvoorkeur, gewenste afleveradres en, indien nodig, zijn leeftijd bij de (web)winkel bekend is. Maar dat stelt natuurlijk wel eisen aan de identificatie. Het werk aan online identificatiemiddelen door de banken (iDIN) en de overheid (Idensys) noemt Thuiswinkel.org in dit verband ‘goede ontwikkelingen’. Maar de belangenvereniging is wel beducht voor het ontstaan van twee of meer verschillende stelsels. Dat jaagt webwinkels die een maximaal bereik nastreven op kosten.

Tezelfdertijd ontstaan er nieuwe betaaldiensten naast en in aanvulling op de bestaande betaalinfrastructuur. De opkomst daarvan krijgt een enorme impuls van de European Payment Services Directive II, signaleert Thuiswinkel.org. Die regelgeving dwingt banken om betaalrekeningen te openen voor derden om informatie te verkrijgen of betalingen te initiëren, als ze daar toestemming toe hebben van de houder van die rekening. Dat kan een voedingsbodem zijn voor interessante diensten. Het gevaar is wel dat elke partij zijn eigen standaarden gaat zetten, waardoor er een oerwoud aan application programming interfaces voor dergelijke diensten ontstaat die webwinkeliers het leven zuur maken.

 

Aanbevelingen

Thuiswinkel.org heeft een drietal aanbevelingen gedestilleerd uit zijn analyse.

Aanbeveling 1, gericht aan de gezamenlijke Nederlandse banken, Betaalvereniging Nederland, Payment Service Providers en overheid:

Realiseer een aggregatiefunctie tussen de stelsels van iDIN en Idensys, en eventuele toekomstige eID Stelsels, zodat één aansluiting voor een webwinkel volstaat om maximaal bereik te ­halen en de toepassing van one-click buy ­oplossingen te vergroten.

Aanbeveling 2, gericht aan marktpartijen en de gezamenlijke Nederlandse banken:

Investeer in standaardisatie van open-API’s om (Europees) bereik, conversie en interoperabiliteit te bevorderen en extra diensten te kunnen bieden.

Aanbeveling 3, aan de gezamenlijke Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland:

Integreer de iDIN-identificatie/-inlog met de iDEAL-betaaltransactie, zodat eenmalig inloggen voldoende is voor identificatie en betalen en de check-out vereenvoudigd wordt.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!