Beheer

Personal Tech
privacy

FCC zwakt privacyregels op internet af

Eerder voorstel over "opt-in" wordt teruggetrokken

© Pixabay CC0
7 oktober 2016

Eerder voorstel over "opt-in" wordt teruggetrokken

De Federal Communications Commission (FCC) had een mooi plan ontwikkeld om de privacy op internet te vergroten. Cruciaal onderdeel daarvan was de opt-in regeling, waarbij gebruikers expliciet toestemming moeten geven voor het verzamelen van hun gegevens. Die regeling gaat het niet halen, zo blijkt nu.

In plaats daarvan komt de FCC met een aangepast voorstel, dat werd gepresenteerd door Chairman Tom Wheeler. Hij geeft toe dat hij een golf van kritiek over zich heen heeft gekregen, vooral van aanbieders van breedband-internet. Zij zijn bang dat mensen afhaken en dat het dataverkeer daardoor afneemt. Minder verkeer betekent minder inkomsten, zo simpel is het.

Voortaan zal het gedrag op internet door bedrijven als Facebook, Twitter en Google worden geregeld door afspraken zoals die ook door de Federal Trade Commission (FTC) worden gehanteerd. Dat wil zeggen dat gebruikers alleen expliciete toestemming hoeven te geven voor het 'oogsten' van gevoelige gegevens zoals de geolocatie of financiële informatie. De rest van het surfgedrag mag gewoon verzameld en gedistribueerd worden.

Nadeel is, dat de privacybescherming van de FCC hierdoor een deuk heeft opgelopen. Het grote voordeel is, dat er nu wordt gewerkt met één set regels, in plaats van aparte plannen van de FCC en de FTC. De FCC is ervan overtuigd dat de gebruikers zich in de nieuwe regels kunnen vinden.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.