Innovatie & Strategie

Klantinteractie

Facebook zwaar onder vuur in Noorwegen

6 augustus 2012
Datatilsynet, de Noorse instantie die waakt over de bescherming van gegevens, heeft een onderzoek naar Facebook aangekondigd. Het gaat dan vooral om de techniek die het sociale netwerk gebruikt om gezichten op foto's te herkennen en te voorzien van een naam. Volgens de Noren is niet duidelijk hoe dit werk en of het wel is toegestaan.

Een diepgaand onderzoek moet duidelijk maken op welke manier Facebook te werk gaat. "Gezichtsherkenning is wel een technisch hoogstandje, maar het gaat er om op welk manier er gebruik van wordt gemaakt", zegt Ove Skåra, communicatie manager van Datatilsynet.

Het is erg eenvoudig om de privacy van mensen in het gedrang te brengen via gezichtsherkenning. Facebook heeft al eerder onder het vergrootglas gelegen in Scandinavië. Ook in 2011 werd onderzoek gedaan naar de privacyaspecten van de club.

Standaard uit zetten

Er wordt voor gepleit, niet alleen in Noorwegen maar ook in de VS, om de gezichtsherkenning standaard op 'uit' te zetten. Gebruikers die er van willen profiteren moeten de functie zelf aanzetten. Facebook wil het juist andersom: mensen die er niet van gediend zijn moeten actie ondernemen en de functie uitschakelen.


Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.