Innovatie & Strategie

Klantinteractie
onderzoek

'Facebook test eigen zoekmachine'

© CC0 - Pixabay geralt
12 mei 2015
'Facebook is een nieuwe versie van zijn mobiele app aan het testen die een ingebouwde zoekmachine bevat waarmee links buiten het sociale netwerk gevonden kunnen worden.

Hierdoor verwacht Facebook dat het makkelijk wordt om artikelen te delen. Nu is het delen van een link nogal omslachtig. Dat kan nu nog alleen via een op de website ingebouwde knop, of door de link handmatig te kopiëren uit de browser en deze in een status-update te plakken.

Straks zou dat in de nieuwe app eenvoudiger worden door het toevoegen van een nieuwe knop bij het maken van een bericht, die ‘add a link’ zou gaan heten. Door hierin trefwoorden in te voeren, verschijnen suggesties voor nieuwsartikelen buiten Facebook, waarvan gebruikers eerder links hebben gedeeld via het sociale netwerk.

Kleine pilot

Er vindt momenteel een pilot plaats met een kleine groep Amerikaanse gebruikers van de iOS-versie van Facebook. Een woordvoerder van het bedrijf heeft de test met de nieuwe zoekmachine voor links bevestigd tegenover de Wall Street Journal.

Sterkere nieuwspositie

De pilot met de nieuwe zoekfunctie naar links is een van de vele stappen die Facebook momenteel zet om een sterkere positie te verwerven voor het aanbieden van nieuwsberichten. Het bedrijf stelt ook uitgevers en media in staat om complete artikelen leesbaar te maken en video’s aan te bieden op het sociale netwerk.

Facebook-topman Mark Zuckerberg zei onlangs nog dat het ontwikkelen van betere manieren om te zoeken binnen Facebook prioriteit krijgt. Facebook hoopt zo toegang te krijgen tot relevante data waarover Google niet beschikt, zoals de interesses en gewoontes van haar gebruikers. Bovendien hoopt het zo gebruikers langer op het platform te houden.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.