Innovatie & Strategie
Facebook maakt sprong vooruit bij gezichtsherkenning
DeepFace, zoals het programma gedoopt is, onderkent in 97,25 procent van de gevallen of twee foto's van dezelfde persoon zijn, ook als de lichtcondities en de stand van het hoofd op de foto afwijken. Mensen doen dat in vergelijkbare tests in 97,53 procent van de gevallen juist. Vergeleken met eerdere computeroplossingen doet DeepFace het een kwart beter.
De medewerkers van Facebooks team voor kunstmatige intelligentie gebruiken voor het vergelijken van foto's een techniek waarbij neuronen gesimuleerd worden om patronen in grote datasets te herkennen. DeepFace gebruikt negen lagen gesimuleerde neuronen met 120 miljoen verbindingen. De software is vervoglens op dat systeem getraind door het te voeden met vier miljoen foto's van ongeveer 4000 verschillende personen.
Daarbij worden de foto's kunstmatig in dezelfde stand richting camera gedraaid, zoals onderstaande illustratie toont
waarbij (a) het oorspronkelijke beeld toont, en (g) de versie waarbij het gezicht richting cameralens is gedraaid.
Het onderzoeksteam heeft zijn bevindingen op Facebook gepubliceerd. Facebook heeft nog geen concrete plannen met de techniek.