Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
Mona Keijzer

EU pakt algoritmen Big Tech aan en bedenkt poortwachterfunctie

Mona Keijzer positief: "Plan bevat duidelijke verboden en verplichtingen".

Mona Keijzer © Shutterstock Nancy Beijersbergen
16 december 2020

Mona Keijzer positief: "Plan bevat duidelijke verboden en verplichtingen".

Platforms als Google en Facebook bepalen nu zelf wat ze een gebruiker voorschotelen, bijvoorbeeld om diens aandacht zo lang mogelijk vast te houden. De een krijgt daardoor wat anders te zien dan de ander, op grond van wat het platform van je weet. Ze moeten voortaan uitleggen hoe ze te werk gaan, vindt de commissie. En gebruikers moeten zich daaraan kunnen onttrekken. Ook moeten ze hun profiel kunnen opvragen en kunnen meenemen naar een concurrent.

Grote internetbedrijven moeten hun macht delen met gebruikers en kleine concurrenten, vindt de Europese Commissie. Zij komt met een groot pakket aan regels om te voorkomen dat de tech-reuzen "te groot worden om zich nog om hen te bekommeren".

De platforms moeten ook meer werk maken van de strijd tegen online haat, kinderporno en ander wangedrag, als het aan de Europese Commissie ligt. Vorige week sprak de EU al af dat platforms terreurpropaganda binnen een uur moeten verwijderen. Daders moeten geschorst worden of zelfs helemaal verbannen als ze in herhaling vallen, vindt het dagelijks bestuur van de EU. En organisaties die kwalijk materiaal bestrijden, moeten voorrang krijgen als ze een vondst melden.

De commissie wil ook voorkomen dat tech-reuzen kleine en nieuwe concurrenten nog langer kunnen wegdrukken. De vooral Amerikaanse ‘poortwachters’ zouden op hun marktplaatsen hun eigen producten bijvoorbeeld een betere plaats in de etalage of tussen de zoekresultaten gunnen.

Brussel probeerde die dreigende almacht te breken door onderzoek te doen naar misbruik en boetes uit te delen. Maar dat gaat veel te langzaam, klagen kleine concurrenten. En tech-reuzen trekken zich er weinig van aan.

Positie schept verplichtingen

Daarom wil de commissie grote platforms aanwijzen als 'poortwachters'. Zo'n bevoorrechte positie moet verplichtingen scheppen, vindt ze. Zij mogen het consumenten bijvoorbeeld niet onmogelijk maken om andere software van het bedrijf te verwijderen. En het moet juist mogelijk worden om informatie uit te wisselen met concurrenten. Zo zou ook een concurrerende berichtendienst een whatsappje moeten kunnen ontvangen.

Een poortwachter die in de fout gaat, moet hoge boetes vrezen. Die kunnen oplopen tot 10 procent van de jaaromzet. De commissie kan een bedrijf in uiterste instantie zelfs opdragen een onderdeel dat het te veel macht geeft te verkopen.

Uitwerking plannen duurt nog jaren

Het kan nog jaren duren voor het van strengere regels komt. De EU-landen en het Europees Parlement moeten zich nog over de plannen buigen. Staatssecretaris Mona Keijzer reageert alvast positief. De plannen van de commissie bevatten volgens haar "duidelijke verboden en verplichtingen voor grote platforms". Ondernemers die afhankelijk zijn van de grote sociale media worden zo beter beschermd en kleine concurrenten krijgen meer kans.

Google is minder tevreden. De commissie heeft het specifiek voorzien op een handvol bedrijven, meent de tech-reus. De regels zouden het ook moeilijker maken om nieuwe producten te ontwikkelen.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Ron J. Buitenhuis 16 december 2020 13:07

Tjonge dit zal de EU haters weer wat "koren op de molen" bezorgen" , was het niet mevr. Smit Kroes die in 2006 al probeerde de onstuimige groei en daarmee gepaard gaande macht van de Techreuzen in te dammen... Je zou dus eigenlijk moeten constateren dat deze maatregelen (boetes) niet veel hebben geholpen, destijds! Immers "data = vermogen"...

Vrij vertaald wil men nu vanuit Europese regelgeving:

- Maatregelen om illegale goederen, diensten of inhoud online tegen te gaan, zoals een mechanisme voor gebruikers om
dergelijke inhoud te markeren en voor platforms om samen te werken met "vertrouwde labels/vlaggen".

- Nieuwe verplichtingen inzake traceerbaarheid van zakelijke gebruikers in online marktplaatsen, om verkopers van illegale
goederen te helpen identificeren.

- Effectieve waarborgen voor gebruikers, waaronder de mogelijkheid om de beslissingen over content moderatie
van platforms aan te vechten.

- Transparantiemaatregelen voor online platforms op verschillende punten, waaronder de algoritmen die
worden gebruikt voor aanbevelingen.

- Verplichtingen voor zeer grote platforms om misbruik van hun systemen te voorkomen door het nemen van risico gebaseerde
maatregelen en door onafhankelijke audits van hun risicobeheersystemen.

- Toegang voor onderzoekers tot belangrijke gegevens van de grootste platforms, om te begrijpen hoe online risico's evolueren

- Toezichtstructuur om de complexiteit van de online ruimte aan te pakken:
Men geeft aan dat hierbij alle EU-landen een primaire rol krijgen, ondersteund door een nieuwe Europese raad voor digitale diensten; voor zeer grote platforms, verscherpt toezicht en handhaving door de Commissie.

Allemaal loffelijk natuurlijk, maar zolang de techreus zelf nog aan het knutselen is met AI en het verbeteren van zijn algoritmiek, wat wil men dan reguleren...? Is die overkoepelende kennis wel aanwezig in de Europese Commissie? Anders zie ik hier al snel een verdienmodel opdoemen.... zo maar mijn "vijf centjes"

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.