Development

Juridische zaken
man met code

EU moet software-aansprakelijkheid regelen

Huidige regels rond productaansprakelijkheid niet meer van deze tijd.

5 september 2017

Huidige regels rond productaansprakelijkheid niet meer van deze tijd.

"We moeten de wetten rond productaansprakelijkheid gaan updaten", stelt ICT-advocaat Menno Weij in een gesprek met AG Connect. "De regeling komt uit 1985 en is niet meer toegesneden op de huidige tijd van software en digitale data."

Weij doelt dan vooral op het gebruik van standaardsoftware, maar ook op clouddiensten zoals software as a service."

Je zou dan moeten kijken naar welke schade onder de productaansprakelijkheid zou moeten vallen. Dat is onder die regeling nu eigenlijk niet duidelijk. Het nog altijd een schimmig gebied wanneer het gaat om schade aan software en/of data - bijvoorbeeld al mijn gegevens zijn zoek - en wanneer er door de software dingen mis gaan met het Internet of Things."

Consumenten zijn onder de regels voor productaansprakelijkheid redelijk goed beschermd, stelt Weij. Dan gaat het vooral om materiële schade (zaakschade) en letselschade. Explodeert een frisdrankfles omdat de constructie ondeugdelijk is, is de leverancier daarvoor aansprakelijk. Maar wanneer door software problemen ontstaan, is dat niet duidelijk. Formeel is software geen product dat je koopt omdat je een licentie neemt op de software. Je bent dan geen eigenaar van de software en de productaansprakelijkheid is niet van toepassing.

Verandering op til

Er zijn echter verschillende aanwijzingen dat softwarebedrijven daar niet langer mee wegkomen. Zo heeft de hoogste EU rechter in de Usedsoft case al bepaald, dat het mogelijk moet zijn tweedehands licenties door te verkopen. Ook heeft de Hoge Raad in Nederland al bepaald dat de aanschaf van standaard software juridisch gezien geen 'koop' is, maar wel vergelijkbaar is met een koop, en aldus het kooprecht geldt.

Omdat het een schimmig gebied is, moet een modernisering van de regelgeving die duidelijkheid brengen, vindt Weij. Wel waarschuwt hij dat ook al staat een consument in zijn recht, het voor een eenling lastig altijd lastig blijft een groot bedrijf aan te klagen.

Lees meer over
Lees meer over Development OP AG Intelligence
2
Reacties
Anoniem 06 september 2017 17:38

Atilla, ik begrijp je standpunt maar het is zoals met de auto- en tabaksindustrie: zelfregulering werkt niet. Harde regels die geen ruimte laten voor interpretatie. Zoals een autofabrikant niet aansprakelijk kan zijn als je met je auto tegen 200 per uur tegen een boom vliegt maar wel als je airbag niet werkt. Zeker met alle iot brol die er zit aan te komen. Te duur? Tijd om te stoppen met de wegwerpmaatschappij en in duurzaamheid te investeren niet?

Anoniem 06 september 2017 07:12

Software kun je zeker niet vergelijken met fysieke producten als hardware. Alleen al de schier onmogelijke hoeveelheid combinaties die te maken zijn met verschillende software producten is oneindig. Software as a Service is natuurlijk niets anders dan op een andere manier diezelfde software aanbieden, dat lost het probleem niet op.
Aan de andere kant wil je de consumenten of organisaties beschermen, zodat ze geen kat in de zak kopen.
Ik begreep ook dat er zelfs discussies zijn om te eisen (bij wet) dat er geen bugs in software mogen zitten. En natuurlijk zijn er software bouwers die er omwille van time-to-market redenen steeds sneller bagger de markt op sturen. Maar om te eisen dat in alle software geen fouten meer zitten, wil ik de eerste rechter wel zien, waarbij aangetoond wordt door een horde professoren dat dat kan (middels een heel zwaar pre- en postcondititie testprogramma), maar dat het maken van software dermate duur wordt, dan consumenten en organisaties niet meer kunnen werken, omdat het te duur is geworden. En dan heb ik het nog niet over de effecten van software componenten van verschillende partijen die elkaar in de weg zitten. Tenslotte software is in essentie door gebruikers zwaar configureerbaar: wie is dan de schuldige als er iets fout gaat. En zo kan ik wel uren door gaan.
Het antwoord zal ook uit de IT-industrie of academische wereld zelf moeten komen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.