Management

Governance
Smiling paper clips

Er moet gevoel komen in IT

Niet straf of beloning, maar passie en trots haalt het beste in mensen boven.

© CC0 Public Domain / Pixabay,  Alexas_Fotos
2 augustus 2016

Mijn dochter van 13 heeft een t-shirt met de tekst ‘Don’t steal my wifi’. Voor haar is technologie geen ding, maar een levensstijl en connectiviteit is digitale zuurstof. Ze is generatie Z: de eerste generatie geboren digital natives. Met de voorgaande generatie Y – alias de Millennials – vormen ze vanaf 2022 de meerderheid van de werknemerspopulatie in BV Nederland. Deze nieuwe generaties eindgebruikers zijn comfortabel met technologie, zelfredzaam en veeleisend in hun verwachtingen. Ze zijn bovendien emotioneel verbonden met de technologie om hen heen. Uitspraken als ‘mijn computer heeft er geen zin in’, ‘die app is zo schattig’ of ‘wifi laat mij in de steek’, geven aan dat we steeds meer menselijke eigenschappen toekennen aan IT om ons heen. Het vermenselijken van objecten (en dieren) heeft een wetenschappelijke naam: antropomorfisme. Zo voelen we pijn bij het zien van een kapot gevallen mobiele telefoon. Ons brein reageert hetzelfde op een vallende telefoon als op een vallende persoon. In die wereld staat een intuïtieve, natuurlijke en plezierige omgang met technologie centraal. Dat gevoel staat in schril contrast met de wereld van zakelijke IT waar SLA’s regeren die emotieloos zijn. Het antwoord zijn experience level agreements.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!