Management

Klantinteractie
waarde creatie

‘Er is altijd een reden om het over waarde te hebben’

Wat is waarde in IT servicemanagement?

22 februari 2023

Wat is waarde in IT servicemanagement?

ICT kan ‘waarde’, of ‘value’, toevoegen aan een bedrijf. Maar wie niet kan bepalen wat die waarde precies is, kan ook geen services leveren. Value is dus de kern van IT servicemanagement. Tijdens het evenement srvision van de KNVI draait het daar dan ook om. Want wat is waarde nu eigenlijk en hoe maak je dat dan concreet?

Iedereen wil waarde halen uit zijn product, dienst, samenwerking en verdere werkzaamheden. “Maar als je dan doorvraagt wat die waarde precies is, krijg je verschillende antwoorden”, zegt Maarten Bordewijk. Hij is trainer op het gebied van IT Service Management en mede-organisator van SRVision. “Het kan per situatie verschillen, mettertijd veranderen en het kan zelfs verschillend zijn binnen de organisatie zelf. Iedereen heeft immers andere belangen. Dus je moet ‘waarde’ wel concretiseren. Er moet een uitkomst aan vast hangen.”

In veel gevallen wordt bij zo’n uitkomst direct gedacht aan geld. Waarde kan financieel worden uitgedrukt, maar gaat vooral om het bijdragen aan het succes van een bedrijfsproces van de belanghebbenden, zoals klanten. Het kan ook gaan om het voorkomen of aanpakken van misverstanden of het verbeteren van efficiency. “Of: hoe kan ik het verkopen? Wat is in de toekomst de mogelijke waarde van dit product, wat nu alleen nog maar geld kost? Er zitten allerlei aspecten aan die je mee moet nemen in de discussie over waarde.”

Het echt concreet maken is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, zeker omdat de opdrachtgever het zelf ook niet altijd weet. “De vraag stellen is soms al lastig genoeg. Er komt niet altijd een antwoord op en het wordt niet altijd even duidelijk wat de value is. Dus soms moet je gewoon kijken naar wat de organisatie doet, waar behoefte aan is en wat beter kan. Kort gezegd komt het neer op: wat heeft een bedrijfsproces van de organisatie nodig, waar ze zelf geen zin in hebben of wat ze zelf niet kunnen en waar ze jou dus voor inschakelen? Waarde is dus dat leveren waar die klant niet aan toekomt.”

Srvision

Tijdens srvision, het evenement van de KNVI rondom service management, wordt er dieper ingegaan op value, het tastbaar maken daarvan en het realiseren van die waarde. Dat gesprek is namelijk nog altijd hard nodig, meent Bordewijk, vooral omdat het landschap – en dus de betekenis van die value – steeds veranderd. “Ik denk dat we het hier altijd wel over kunnen hebben. We willen wat, dus hoe kom je daar dan?”

Srvision vindt op 18 en 19 april 2023 plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Kijk voor meer informatie op knvi.nl/srvision23.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (januari 2023). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.