Overslaan en naar de inhoud gaan

Emotie-experiment Facebook alarmeert toezichthouders

Facebook komt niet weg met excuses over het emotie-experiment dat het bedrijf ongevraagd met zijn gebruikers uitvoerde. Facebook blijkt overigens veel meer psychologische tests te hebben gedaan.
Blije IT'er
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

De Britse privacytoezichthouder heeft aangekondigd een onderzoek te starten naar de handelwijze van Facebook bij het gewraakte experiment, meldt CNet. Dit weekend werd duidelijk dat het sociaal netwerk is gebruikt voor een experiment met stemmingsbeïnvloeding. Bijna 700.000 gebruikers van Facebook werden daar in 2012 ongevraagd gebruikt als proefkonijn. Er werd gemanipuleerd met de berichten die zij te zien kregen.

Ook in andere Europese landen overwegen toezichthouders te onderzoeken of Facebook met deze actie zich wel aan de wet- en regelgeving heeft gehouden. inmiddels vond The Wall Street Journal uit dat het experiment uit 2012 niet het enige is dat is uitgevoerd met onwetende Facebookgebruikers. Facebook blijkt sinds 2007 een afdeling Data Science te hebben, een team bestaande uit zo'n 30 medici en wetenschappers, die samen verantwoordelijk zijn voor het bedenken en uitvoeren van enkele honderden experimenten met de 1,3 miljard gebruikers.

Nep anti-fraudemaatregelenmoeten vertrouwen verbeteren

Een van de tests is een bericht van de organisatie aan geselecteerde gebruikers met de mededeling dat hen de toegang tot het sociale netwerk wordt ontzegd. De reden die daarvoor werd gegeven was dat Facebook hen verdacht een robot te zijn of een valse naam te gebruiken. Hoewel Facebook wist dat dit niet het geval was, werd getest of deze mededelingen het vertrouwen in Facebook met betrekking tot het weren van fraude zou versterken.

Facebook COO Sherryl Sandberg heeft gisteren publiekelijk toegegeven dat de communicatie rond de experimenten veel te wensen overliet. Zij verontschuldigde zich daarvoor en belooft dat in vervolg beter aan te pakken. Facebook heeft in zijn algemene voorwaarden een causule die het bedrijf recht geeft onderzoek te doen met de gegevens die gebruikers achterlaten op het sociale netwerk.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in