Overslaan en naar de inhoud gaan

Economie Nederland bedreigt door internationale platformbedrijven

De concurrentiepositie van Nederland wordt bedreigd door internationaal opererende platformbedrijven als Apple, Amazon, Microsoft, Google, Facebook, Alibaba en Tencent. Dat komt doordat de beschikbaarheid van data steeds vaker de concurrentiepositie van een land bepaalt, maar data van Europese burgers is steeds meer in handen is van deze partijen. Die conclusie trekt KPMG na een onderzoek naar de platformeconomie wereldwijd.
Uber
© Flikr - CC By 2.0
Flikr - CC By 2.0

De conclusie van het onderzoek wordt onderschreven door een groep bedrijven, die zich heeft verenigd in het Dutch Transformation Forum dat gisteren bij elkaar kwam. In het forum zitten bedrijven als ING, KPMG, NN en IBM. Zij pleiten voor een aantal acties van de Nederlandse overheid. Het moet makkelijker worden om een eigen bedrijf te beginnen, er zou meer financiering moeten komen om beginnende bedrijven te laten doorgroeien. Verder wil het forum dat er meer regels en beter toezicht voor zulke platforms komen. De regels kunnen niet alleen consumenten beschermen, maar ook de mensen die voor de bedrijven werken.

“Het economische en openbare leven in Nederland wordt in toenemende mate beïnvloed, gedirigeerd en zelfs geregeld door buitenlandse platformbedrijven. Dat is slecht voor onze concurrentiepositie die in toenemende mate gestoeld is op de beschikbaarheid van data. Platformen zijn zeer krachtig als het gaat om het vergaren en analyseren van data en maken dus de dienst uit in de digitale wereld”, zegt head of advisory Rob Fijneman van KPMG.

Volwassen worden

Volgens KPMG onderscheidt Nederland zich in Europa met een aantal succesvolle platformorganisaties, maar krijgen die nauwelijks de kans om op eigen kracht volwassen te worden. “Prominente Nederlandse ondernemingen worden al verkocht of overgenomen voordat zij tot volledige wasdom zijn gekomen”, zegt Fijneman. Volgens zijn werkgever moeten niet alleen de financieringsmogelijkheden voor deze organisaties aanzienlijk worden uitgebreid, ook het toezicht op en beheer moet sterk worden verbeterd. “Nieuwe platformen moeten meer in het belang van de consument opereren zonder dat dit ten koste gaat van hun resultaat. Dat betekent bijvoorbeeld meer regelgeving, vooral op het gebied van arbeid, consumentenbescherming én aansprakelijkheid.”

KPMG concludeert in het onderzoek Unlocking the value of the platform economy dat de platformeconomie wereldwijd volledig scheef is gegroeid. “Wereldwijd tellen we op dit moment 242 bedrijven die er toe doen, bedrijven die een waarde vertegenwoordigen van tenminste 100 miljoen dollar”, constateert Fijneman. Dat zijn ondernemingen die overwegend privaat zijn en waarvan de totale marktwaarde 7,176 miljard dollar is. “Ter vergelijking, dat is zeven keer zoveel als de waarde van de bedrijven die aan de Amsterdamse AEX genoteerd zijn. De platformeconomie wordt gedomineerd door de Verenigde Staten en China”, aldus Fijneman.

Niet meer dan 2 procent van de platformbedrijven komt uit de Europese Unie. Europa heeft niet alleen aanzienlijk minder platformen, ook de waarde ervan is zeer beperkt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in