Management

E-mailmarketeers zitten te suffen
Meer dan de helft van de 50 grootste e-commercebedrijven in Nederland laat simpele mogelijkheden onbenut
Meer dan de helft van de 50 grootste e-commercebedrijven in Nederland laat simpele mogelijkheden onbenut
E-mail is voor de meeste bedrijven inmiddels wel zo'n beetje de standaard voor communicatie met de klant. Toch blijken veel bedrijven lang niet het onderste uit de kan te halen bij hun on- en offline marketing.
Dat stelt digital marketingspecialist Mapp op basis van een inventarisatie onder de top vijftig e-commercemerken in Nederland. De bedrijven werden geanalyseerd op de drie hoofdkanalen: e-mail, mobiele apps en social media. Mapp constateert dat er voor de meerderheid van deze bedrijven nog veel winst te behalen bij de toepassing van deze kanalen als het gaat om online klantbinding. Zo bleek onder meer dat:
- geen van de bedrijven in de top 50 een nieuwe klanten welkomstaanbieding stuurt
- slechts 2 procent een reactivering-e-mail stuurt bij inactiviteit
- 89 procent nog geen video toepast in digitale nieuwsbrieven
- 83 procent geen instellingenopties biedt voor communicatie op maat
- 80 procent zijn e-mail nog niet geoptimaliseerd heeft voor mobiel.
Scheidslijn tussen on- en offline vervaagt
De opkomst van mobiele apparaten maakt dat klanten continu online zijn. Marketing moet dan ook non stop en real-time via alle kanalen aan een langdurige online klantrelatie werken, stelt Mapp: "Digital marketing begon ooit als een klein onderdeel van de marketingmix, maar is volgens de onderzoekers inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke focus van veel organisaties, waarbij de scheidslijn tussen on- en offline marketing vervaagt".
3000 klanten wereldwijd
Mapp Digital LLC is een van ’s werelds grootste onafhankelijke aanbieders van digital-marketingtechnologie. Het bedrijf ontstond enkele maanden gelden door een samenvoeging van BlueHornet Networks en de digital marketing applications tak van Teradata Corporation. Vanuit kantoren in San Diego, München, Londen, Parijs, Milaan, Madrid, Amsterdam, Eindhoven, Kopenhagen, Manilla, Tel Aviv, Krakau, San Francisco en Raleigh N.C. worden meer dan 3000 klanten bediend, waaronder Bon Prix, Deutsche Telekom, KFC, Lloyds Banking, PepsiCo, Puma, Thomas Cook, TUIfly en Xerox.
Voormalig redacteur van AG Connect. Schreef met name over de bedrijfseconomische en organisatorische facetten van IT. Artikelen gaan onder meer over waardecreatie met IT, digitale transformatie, IT-governance, juridische kwesties en het c-level perspectief op IT. Met zo nu en dan een uitstapje naar toegepaste wis- en natuurkunde.