Innovatie & Strategie

Cloud
Gmail

E-mail krijgt Google-verrijking via AMP

Google breidt zijn webproject AMP uit om e-mail te voorzien van rijkere, interactieve content. Gmail voorop, maar de specificatie is open.

© CC0 (Pixabay),  Pfpiovani
14 februari 2018

Google breidt zijn webproject AMP uit om e-mail te voorzien van rijkere, interactieve content. Gmail voorop, maar de specificatie is open.

Google werkt door aan zijn AMP-technologie (Accelerated Mobile Pages) voor vlot ladende webpagina’s op mobiele apparaten. Het past AMP nu toe op e-mail waarmee het developers middelen biedt voor rijkere e-mailervaringen die gebruikers dan meer interactiviteit en handelingsmogelijkheden geven.

“Stel je bijvoorbeeld voor dat je handelingen direct in je e-mail kunt afronden. Met AMP for Email kun je snel acties uitvoeren zoals een RSVP indienen voor een event, een afspraak inplannen, of een vragenlijst invullen direct vanuit het e-mailbericht”, blogt Gmail-productmanager Aakash Sahney in de aankondiging.

Open voor allen

Google gaat deze nieuwe mailtoevoeging eerst implementeren in zijn eigen gratis maildienst Gmail. Dat gebeurt later dit jaar. Geïnteresseerde developers kunnen zich nu alvast aanmelden om de preview van AMP for Email uit te proberen. Bedrijven als Booking.com, Pinterest en Doodle zijn al bezig aan ontwikkelwerk voor rijkere e-mails.

AMP for Email, Pinterest

De specificatie voor deze Google-verrijking is opengesteld waardoor ook andere mailaanbieders het kunnen omarmen. Onder de voordelen bevindt zich de mogelijkheid om dynamische en actuele informatie te vervatten in mails, in plaats van informatie die stamt van het verzendmoment. Dit kan nuttig zijn voor veranderende informatie zoals vertrektijden voor vliegtuigen of prijzen van webshopaanbiedingen. De interactiviteit betreft ook tweewegverkeer, waardoor online-formulieren volledig in-mail zijn in te zetten.

À la Microsoft?

De ambitieuze mailplannen van Google’s nieuwe AMP-specificatie kunnen echter ook nadelen met zich meebrengen. Critici voorzien mailvervuiling door bijvoorbeeld dansende animaties en andere afleidende code, die gebruikers kunnen ergeren. Techblog TechCrunch waarschuwt voor vergaande tracking in en door mails. Sommigen, zoals online-archivist Jason Scott (bekend van The Internet Archive), zien hierin een herhaling van zetten die Microsoft ooit heeft gedaan. Mailclient Outlook kreeg lang geleden eigen html-toevoegingen voor rijkere e-mails.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.