Overslaan en naar de inhoud gaan

E-learning ontneemt docent status

Het klassikaal opleiden zit zowel in het bedrijfsleven als het onderwijs in z’n laatste levensfase. Hoe komt dat? Ten eerste zijn er doorslaggevende economische motieven. Daarnaast hebben klanten en cursisten geen behoefte meer aan tijdrovende groepstrainingen. Social software, E-learning 2.0 en Blended Learning eisen binnen de nieuwe opleidingsconcepten een steeds grotere rol voor zich op.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Ook bij de op motivatie en gedrag gerichte marketingcampagnes kiest inmiddels 41 procent van de commerciële organisaties voor een crossmediaconcept.
E-learning 2.0 is de verzamelnaam voor het online leren met behulp van interactieve leer- en oefenprogramma’s, gecombineerd met social-softwareplatforms, zoals bijvoorbeeld Hyves en YouTube. E-learning 2.0 heeft internationaal het laatste jaar een onstuimige groei doorgemaakt. Ook de groei in het Nederlandse bedrijfsleven is inmiddels fors. Het bedrijfsopleidingen- & bedrijfstrainingenonderzoek 2005-2006 toont aan dat maar liefst 28 procent van het budget voor externe opleidingen opgaat aan onlineleren. Met name de financiële dienstverleners en de ICT-bedrijven blijken enthousiaste afnemers.
De wederopleving van e-learning is vanuit economisch perspectief goed te verklaren. Het kwalitatieve aanbod van de factor arbeid is namelijk niet meer toereikend. Het is moeilijk goed gemotiveerde docenten en opleiders te vinden en te behouden. Daarbij komt dat opleiders verhoudingsgewijs duur zijn en dat maakt het logisch dat men internationaal het opleiderswerk aan het automatiseren is.
Met name het toepassen van Blended Learning, de combinatie van E-learning 2.0 met face-to-facebijeenkomsten, levert veelbelovende resultaten op. Dit rendement op de investeringen in tijd en geld komt met name voort uit de veel efficiëntere logistiek. Door de onlinedistributie kunnen cursisten leren en oefenen op zelf gekozen tijden, op een zelf gekozen plaats en in een zelf te bepalen tempo.
Waar het gaat om economische motieven binnen opleiding en scholing heeft columnist Frank Kalshoven een en ander ooit mooi samengevat (Volkskrant, 30-6-’06): “Investeringen in ICT hebben de afgelopen decennia de factor arbeid ontlast en er is geen reden waarom het onderwijs zich niet net zo zou ontwikkelen als de rest van de economie.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in