Overslaan en naar de inhoud gaan

Duale cloud-opleiding start met tweede lichting eerstejaars

Deze maand start een tweede lichting eerstejaars studenten aan de Cloud IT Academy. Deze samenwerking tussen werkgevers uit de cloudindustrie biedt studenten een vierjarige duale HBO-opleiding tot cloudengineer. “Na afronding zijn de studenten afgestudeerde HBO-cloudengineers met vier jaar werkervaring”, aldus directeur Marcel Schilders van Cloud IT Academy.
Cloud - toegang
© Shutterstock
Shutterstock

Het komende schooljaar starten vijftig studenten aan het eerste jaar. Dat zijn er ongeveer net zo veel als een jaar eerder. Het merendeel (90 procent) heeft al een MBO4-opleiding tot netwerkbeheerder of systeembeheerder afgerond. De overige tien procent zijn vluchteling, herintreders of overgestapte HBO’ers. Studenten aan de Cloud IT Academy krijgen de eerste twee jaar twee dagen per week les aan de Hogeschool Utrecht. De overige drie dagen werken ze op een leerwerkplek bij een werkgever in de cloudindustrie. De laatste twee jaar werken ze vier dagen en gaan ze een dag naar school.

Om studenten warm te maken voor de Cloud IT Academy heeft de opleiding contacten met 25 ROC’s door heel Nederland. Schilders: “Onze aangesloten bedrijven geven bij die ROC’s gastlessen of verzorgen stages. Dat is een voorwaarde die we aan bedrijven stellen. We zijn geen veredelde recruitmentmogelijkheid. Bedrijven moeten ook zelf investeren.”

De studenten komen rechtstreeks in dienst bij de bedrijven waar ze hun leerwerkplek doen “Dit is iets waar we heel erg aan hechten. De Cloud IT Academy detacheert niet. Wij zijn niet gebonden aan  bemiddelingsbedrijven of andere leveranciers. De stichting heeft geen winstoogmerk en we worden ondersteund door de sector zelf en de samenwerkende brancheorganisaties.”

Het werven van werkgevers is nog het makkelijkst, zegt Schilders, maar ook een nieuwe lichting studenten moet worden warmgemaakt. De Cloud IT Academy heeft contacten met 25 ROC’s om studenten warm te maken voor de duale opleiding. “Naarmate de opleiding bekender is, loopt dat proces soepeler, in het begin moet je natuurlijk naamsbekendheid opbouwen.” De lichting 2018 stroomt nu door naar het tweede jaar en de nieuwe eerstejaars staan klaar om eind deze maand te beginnen.

Ontdekken, leren, bijsturen

De Academy werd in 2017 opgezet en in september 2018 startte de eerste lichting. Dat eerste jaar was voor de hogeschool en voor de stichting een jaar van ontdekken, leren en bijsturen. Schilders: “We moesten de kinderziektes eruit halen.” Aan de hand van de verzamelde feedback van het afgelopen jaar wordt de opbouw van het eerste jaar aangepast. Schilders: “Het curriculum van de voltijdopleiding dat de Hogeschool Utrecht al aanbood, is omgezet naar een duale opleiding. Het eerste halfjaar van die voltijdopleiding is breed georiënteerd en nogal theoretisch van aard. Eigenlijk is dat voor onze studenten niet van belang. Ze hebben vaak al een MBO4-opleiding tot netwerk- of systeembeheerder afgerond en hebben ook bewust voor een praktische opleiding gekozen.”

Daarom worden in het eerste halfjaar meer opdrachten toegevoegd die de studenten kunnen toepassen in de praktijk. Ook zijn de opdrachten voor het hele eerste jaar en tweede jaar bekend en gedeeld met de werkgever waar de student de overige drie dagen werkzaam is. “Zo zijn opdrachten voor de werkgever beter planbaar en ook beter aangepast aan de praktijk. Onze studenten hunkeren naar de praktijk, ze hebben niet voor niets een duale opleiding gekozen.”

Ondersteuning voor begeleiders

De inrichting van de begeleiding van de studenten op de leerwerkplek krijgt ook vernieuwde aandacht. Elke student krijgt een begeleider bij zijn werkgever die de student ondersteunt en begeleidt bij de ontwikkeling in het werk én de opleiding. “Het verschil tussen MBO en HBO is dat er van een HBO-afgestudeerde veel meer zelfstandigheid wordt verwacht. Waar een MBO’er vaak opdrachten krijgt, moet een HBO’er zelf op zoek naar werk en ook zelf op zoek naar hulp als iets niet lukt. Dat proberen we bij deze studenten te ontwikkelen. Om begeleiders daarin beter te ondersteunen, krijgen ze twee keer per jaar een expertmeeting en meer tools tot hun beschikking. Een van die tools is een vragenlijst die de student moet invullen waardoor er beter inzicht komt in welke competenties nog ontwikkeld moeten worden. Zo weet de praktijkbegeleider beter waar op gestuurd moet worden”, zegt Schilders.

Bedrijven zijn blij met de hoge kwaliteit van de studenten. Schilders is ook tevreden met het eerste jaar. “Maar wij willen de beste praktijkopleider in Nederland worden. We zijn daarom continu bezig met verbetering.”

De komende jaren gaat de Academy het aantal studierichtingen uitbreiden. Schilders: “In ons vierde bestaansjaar zullen we 250 studenten opleiden in drie verschillende disciplines, bijvoorbeeld cloudsecurity of clouddevelopment. Om die ambitie waar te maken moeten we een soepeldraaiende opleiding bouwen waar zowel de studenten als de werkgevers zich op hun gemak voelen. We zorgen er daarom voor dat de stichting de juiste ondersteuning kan blijven geven.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in