Innovatie & Strategie

IT beheer
winnaar

Dit zijn de winnaars van de Main Software 50 van 2021

Deze drie Nederlandse softwarebedrijven kenden een uitstekend jaar

© CC0 - pixabay qimono
12 november 2021

Deze drie Nederlandse softwarebedrijven kenden een uitstekend jaar

Strategisch software-investeerder Main Capital Partners analyseert elk jaar in samenwerking met onderzoeksbureau Dialogic de omzetcijfers van Nederlandse softwarebedrijven die zich aanmelden voor de lijst. Bedrijven die goed presteren op onderdelen als groei, omzet en winstgevendheid, terugkerende, internationale en partneromzet maken kans op een plek in de lijst.

Deze drie bedrijven behoren tot de winnaars. Zij vertellen over hun succesfactoren. Voor een analyse van de belangrijkste cijfers, ga naar het artikel 'Nederlandse softwaremarkt professionaliseert'.

Overall winnaar Textkernel: "Veel mooie dingen gerealiseerd"

Gerard Mulder
Gerard Mulder, CEO Textkernel

Na een eerdere plek in de top drie is TextKernel in 2021 de overall winnaar van de Main Software 50. CEO Gerard Mulder had dat niet meteen verwacht, maar blaakt van het zelfvertrouwen. “Wij geloven dat wij -in onze soort- de beste van de wereld zijn.”

Textkernel ontwikkelt software die een link legt tussen vraag- en aanbodzijde van de arbeidsmarkt. Aan de hand van kunstmatige intelligentie wordt orde geschapen in de enorme hoeveelheid data van CV’s, vacatureteksten en omschrijvingen van vaardigheden die uitzendbureaus vaak hebben. Het bedrijf komt voort uit onderzoek op gebied van natural language processing en machine learning, dat rond de eeuwwisseling werd gedaan aan de universiteiten van Tilburg, Antwerpen en Amsterdam. Textkernel werd daarna overgenomen door het Amerikaanse recruitmentbedrijf Career Builder, maar staat sinds kort weer op eigen benen, met Main Capital als financier.

“Klanten kunnen onze software gebruiken om data te begrijpen, te verbinden en te analyseren. Daarmee kunnen werkzoekenden beter geclassificeerd worden. We leveren componenten voor software die klanten in hun systemen kunnen gebruiken”, legt Mulder uit. De verkiezing in de Main 50 Software komt voor Mulder als een verrassing, maar dat is geen gebrek aan zelfvertrouwen. “Wij zorgen dat de data van de klant begrijpelijker wordt en hogere kwaliteit krijgt. De kwaliteit van matches tussen werkgevers en werkzoekenden wordt daardoor beter. Daar zijn wij heel goed in.” Hij denkt even na. “In Amerika is het heel normaal om te zeggen, maar in Nederland niet: eigenlijk zijn we in wat we doen zelfs de beste van de wereld.”

Het afgelopen jaar werd Textkernel verkocht aan Main Capital en kwam in het Engeland en de Verenigde Staten min of meer op eigen benen te staan. “We moesten veel zaken logistiek opnieuw opzetten. Dat is altijd vrij lastig, maar we hebben al die tijd ondanks de impact van corona groei in de dubbele cijfers laten zien en onze winstgevendheid flink verbeterd. Ook qua productontwikkeling hebben we veel mooie dingen gerealiseerd.”

Mulder stelt dat er met Textkernel meer wordt toebewogen naar producten met voorspellende waarden. “We helpen daarin onze klanten met strategische keuzes en we kunnen inschatten welke kant de arbeidsmarkt opgaat. Zodat zij zich beter kunnen voorbereiden.” De coronacrisis had natuurlijk een behoorlijke impact, maar was niet doorslaggevend. “De vraag naar ons product zakte eerst wat in, maar herstelde al heel snel weer. Wel duren projecten vaak langer en werden beslissingen vaak uitgesteld, en ingewikkelder. Dat heeft -zoals bij veel bedrijven- wel invloed gehad."

Maar er waren ook positieve ontwikkelingen. "De grote klanten hebben in de pandemie een digitaliseringsslag moeten maken, in de hele sector. Onze technologie kan daarbij als fundering dienen. De vraag naar onze diensten nam uiteindelijk alleen maar toe. Met name binnen de uitzendwereld zijn nu weer heel veel goede matches tussen werkgevers en werkzoekenden nodig.” Wat betreft productontwikkeling zet Textkernel in op toegankelijker gebruik van de technologie door niet-specialisten. Daarnaast denkt Mulder ook te kunnen groeien via acquisities. “We kijken naar logische acquisities die ons productportfolio nog verder kunnen versterken en we willen natuurlijk ons marktaandeel vergroten. De komende jaren kijken we naar Nederland, Duitsland, De Verenigde Staten, maar we willen ook stappen zetten op de Aziatische markten.”

E-Wise: ‘Corona heeft ons geen windeieren gelegd’

Hans van Veggel
Hans van Veggel, CEO & oprichter E-Wise

Veel opleidingsinstituten zagen zich tijdens de pandemie gedwongen om hun aanbod te digitaliseren. E-Wise zet hier echter al bijna twintig jaar op in, iets waar ze het afgelopen jaar des te meer van profiteerden. “We hebben enorm de wind mee”, vertelt CEO en oprichter Hans van Veggel.

E-Wise biedt sinds 2002 via een Netflix-achtig abonnementsmodel online geaccrediteerde cursussen voor professionals die verplicht moeten nascholen. Het gaat dan bijvoorbeeld om advocaten, huisartsen en leerkrachten.

Toen E-Wise van start ging, waren ze de eerste op de markt, aldus Van Veggel. Online leren was toen nog veel minder geaccepteerd. “Een deel van de mensen deed wel wat online, maar een veel groter deel zei dat het toch wel leuk is om elkaar te ontmoeten. Het sociale deel was ook heel belangrijk. Die discussie hoor je nu niet meer. Iedereen zegt nu: de basis moet online, voor de verdieping kun je bijeenkomsten organiseren.”

Van die omschakeling heeft E-Wise flink kunnen profiteren. “Corona heeft ons geen windeieren gelegd”, zegt Van Veggel. Dat het bedrijf alles altijd al online aanbood en veel concurrenten daar net pas mee begonnen, speelt daar een belangrijke rol in. “Wij hebben dat Netflix-model waarmee je keuze hebt uit 120 cursussen, en dat aantal groeit nog steeds. Stel, ik ben een gewone aanbieder en ik ga webinars organiseren, dan heb ik niet direct 120 cursussen. Het duurt even voor je dat hebt opgebouwd. En bij een webinar zit je toch vooral naar een pratend hoofd te kijken, het is niet echt e-learning. Bij ons zijn cursussen veel interactiever, met korte filmpjes en kennisvragen tussendoor.”

Dat E-Wise net als vorig jaar goed scoort in de Main Software 50, verrast Van Veggel dan ook niet helemaal. “Natuurlijk weet je vooraf niet wat de criteria zijn. Maar we zijn natuurlijk wel een techbedrijf dat in 2002 begonnen is en dat toen de eerste in Europa was die zoiets doet. We zijn enorm gegroeid. Je ziet dat de power die erachter zit, veel sterker is dan een paar jaar geleden. Of dat tot een prijs moet leiden, weet ik niet. Maar we realiseren ons wel dat wel goed bezig zijn.”

Camiel Kraan: "Vrijetijdsmarkt moest door Covid-19 versneld digitaliseren

Camiel Kraan
Camiel Kraan, CEO Convious

Convious richt zich met een SaaS-platform op de vrijetijdsindustrie. Hiermee kan de klant de hele klantreis van zijn bezoekers ondersteunen – van online een kaartje kopen tot patat bestellen tijdens het bezoek. Door de pandemie zag het bedrijf zijn omzet met 650% groeien omdat de vrijetijdsindustrie versneld moest digitaliseren.

Convious bestaat sinds 2016 en realiseerde sindsdien vrijwel elk jaar een groei van rond de 300%. Maar “puur door de urgentie die de pandemie creëerde werd het voor onze markt noodzaak om versneld te digitaliseren”, verklaart Convious-CEO Camiel Kraan de zeer sterke groei. De vrijetijdsindustrie is van nature offline, legt Kraan uit. En tijdens de lockdowns moesten bedrijven bijna allemaal sluiten. Maar tussen de lockdowns door mochten ze open. En toen hadden ze digitalisering hard nodig. “Met digitale systemen konden ze goed bijhouden wie binnen was, hoeveel mensen er binnen waren en waar die dan waren. Ook hadden ze vaak maar 25% van de normale hoeveelheid bezoekers en moesten ze dit lagere aantal zo veel mogelijk zien uit te nutten, met onze systemen. En dat alles moest heel snel geleverd en uitgerold worden. Wij hebben tropenmaanden gedraaid.” Het aantal klanten verdubbelde en klanten maakten veel intensiever gebruik van de Convious-systemen.

Convious heeft in het afgelopen jaar veel meer mobiele technologie toegevoegd aan zijn oplossingen. Het SaaS-platform ondersteunt letterlijk de hele klantreis: van het kopen van het kaartje tot aan de weersvoorspelling een dag voor het bezoek. Mobiele technologie zorgt er voor dat de klant kan bijhouden waar bezoekers in hun park zijn waardoor er niet te veel bij elkaar zijn. En is dat wel het geval, dan kunnen ze met push messages verzocht worden zich meer te verspreiden. Ook kunnen veel meer handelingen contactloos worden afgehandeld met de mobiele technologie zoals het bestellen van eten op een park.

Kraan verwacht dat de acceleratie komend jaar verder doorzet. “Iedereen ziet nu dat die digitalisering blijft. Ook ontstaat nu een vervangingsmarkt bij onze klanten die willen uitbreiden. Deze markt loopt qua digitalisering 7 jaar achter op de retail, maar het gaat nu heel snel. De behoefte aan e-commerce is veel groter dan 2 jaar geleden. Toen werden we bijna uitgelachen als we dynamic pricing aanboden. Nu is dat een hot topic. Ik denk dus dat we de omzet ook dit jaar wel zullen verdubbelen.”

Dat laatste gebeurde al met het aantal medewerkers in dienst: dat steeg van 35 naar 65 nu. En eind dit jaar moeten dat er 100 zijn.

R&D gebeurt door 28 medewerkers in Litouwen. Convious kijkt nog naar uitbreiding daarvan in een ander land. Medewerkers die zich richten op sales, marketing, customer succes en mobiele technologie zitten in Amsterdam. Convious hecht sterk aan diversiteit en heeft dan ook veel vrouwen in dienst. “In het senior management is het nog niet goed verdeeld: slechts 2 van de 10 is daar vrouw. Maar in de rest van de organisatie is de verdeling 60% vrouw en 40% man. En kijk je naar Litouwen, dan mag Nederland daar wel een voorbeeld aan nemen: de helft van de IT’ers is daar vrouw. En dat geldt daar voor bijna alle beroepen.”

MAGAZINE AG CONNECT

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (novembernummer 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.