Innovatie & Strategie

Zakelijke software
uitreiking

Dit zijn de beste vijf softwarebedrijven van Nederland

De succesverhalen van de vijf winnaars van de Main Software 50.

© AGConnect,  R. van Heur
1 november 2018

De succesverhalen van de vijf winnaars van de Main Software 50.

Voor de zevende keer reikte investeerder Main Capital de prijzen voor beste softwareleverancier uit. OBI4wan, leverancier van socialmediatools en vorig jaar nog cloudchampion, voert deze lijst aan. Op de voet gevolgd door Workstreampeople, dat na de Highest Growth-award van vorig jaar wederom in de lijst te vinden is. AG Connect sprak met de vijf winnaars.

Klik hier voor de volledige lijst van de 50 beste softwarebedrijven in Nederland.

Alexander de Ruiter, ceo vanObi4Wan
Alexander de Ruiter, ceo vanObi4Wan

Winnaar Main Software 50 OBI4wan: 
"Vol inzetten op implementatie AI in alle services"

OBI4wan is niet voor het eerst een hoogvlieger in de Main 50-lijst. Vorig jaar stond het bedrijf uit Zaandam ook tussen de winnaars, als cloudchampion. "Het is leuk dat we wederom in de prijzen vallen in de Main 50", zegt CEO Alexander de Ruiter trots.

Het was voor OBI4wan door het winnen van twee andere awards en de samengang met Buzzcapture sowieso al een historisch jaar: "We hebben nu alles in één merk geïntegreerd. De integratie van de bedrijven was een grote wijziging voor ons als bedrijf, maar ook voor onze klanten. Toch is iedereen positief en dat zien we ook terug in de resultaten", vervolgt De Ruiter, die vorig jaar nog aangaf dat bij de chatbots vooral uitdagingen lagen als het ging om de herkenning van het gespreksverloop met de bots.

"Dat is inmiddels geen uitdaging meer voor ons. We helpen nu ruim vijftig mooie bedrijven als Bol.com, Decathlon en Hema met hun chatbots en zien daar een hoge mate van klanttevredenheid in terug. We investeren flink in een platform voor chatbots en zetten daarnaast vol in op de implementatie van AI in al onze services. We gebruiken AI nu al in onze chatbots, maar we onderzoeken de mogelijkheid om het in al onze producten te integreren."

Hoewel het bedrijf met Buzzcapture samenging en de werknemers van beide bedrijven dus samen in Zaandam belandden, is er op de werkvloer weinig veranderd als het gaat om de werksfeer, vindt De Ruiter.

"Natuurlijk komen er twee culturen bij elkaar die moeten wennen, maar we hebben samen onze core values vastgesteld en de factor ‘fun’ is er daar een van. De losse werksfeer is dus zeker gebleven bij ons. Er is bijvoorbeeld geen hiërarchie op de werkvloer; iedereen mag elkaar ‘challengen’. Er blijft natuurlijk wel altijd iemand nodig die de beslissingen neemt, maar ik zit wel gewoon tussen de rest van mijn collega’s op de werkvloer."

Matthijs van Domselaar, coo van Workstreampeople
Matthijs van Domselaar, coo van Workstreampeople

Nummer 2 Workstreampeople: 
"Niet op de lauweren rusten"

In 2017 won Workstreampeople de Highest Growth-award en ook dit jaar is er een mooie eindnotering voor de ontwikkelaars van Anywhere365; klantcontactsoftware, gemaakt voor Skype for Business en Microsoft Teams.

“Dat we vorig jaar de Highest Growth-award wonnen is knap, maar dat we nu wederom een mooie eindnotering behalen, is zo mogelijk nog veel knapper”, zegt Matthijs van Domselaar, COO van Workstreampeople.

Het gaat al een tijd goed met het bedrijf, met een flinke groep buitenlandse partnerships als motor achter de groei. “Daardoor zijn we nu in ruim 42 landen actief, hebben we meer dan 750 klanten waaronder vele Fortune Global 500, en blijven we doorgroeien.”

Volgens Van Domselaar is de ‘ease of use’ van de software een belangrijke factor voor de groei van het bedrijf. “Hierdoor is een snelle uitrol mogelijk. Terwijl wij zien dat veel andere partijen zich vooral nog concentreren op klantencontact via de telefoon, doen wij vooral aan ‘dialoogmanagement’, en die dialoog met een klant kan via vele media plaatsvinden. Wij zijn er om onnodige dialogen te reduceren. Een tweede kracht van ons product is dat het werkt op basis van Microsoft Skype for Business. Hierdoor trekken wij investeringen die klanten al in hun overige software hebben gedaan verder door en dat scheelt hen extra kosten.”

Ondanks dat het niet de eerste keer is dat Workstreampeople scoort in de Main 50, blijft het bedrijf niet op de lauweren rusten, zegt Van Domselaar. “In de komende twee jaar willen we nog meer inzetten op het creëren van een solide customer experience als het gaat om de inpassing van AI en bots in onze systemen. Daarnaast zullen we nog dieper integreren met backendsystemen zoals Dynamics 365, Salesforce en ServiceNow. Eindgebruikers willen zo veel mogelijk in hun eigen IT-systemen werken, en daar willen wij in voorzien.”

Bert van der Zwan, ceo van Onguard
Bert van der Zwan, ceo van Onguard

Nummer 3 Onguard: 
"Wij spelen 'offense play'"

Onguard biedt een volledig geïntegreerd order-to-cashplatform van softwareoplossingen, wat het gehele order-to-cashproces efficiënter en effectiever invult én bijdraagt aan een duurzame klantenrelatie.

“Het is altijd leuk om in de prijzen te vallen. De Main 50 is in de laatste jaren gegroeid naar een toonaangevende award, mede doordat de eindklassering aan de hand van transparante parameters wordt bepaald”, vertelt CEO Bert van der Zwan.

De sleutel tot het succes van Onguard zit volgens Van der Zwan in de aandacht die ze besteden aan alle benodigde aspecten van de order-to-cashchain, waarvoor het bedrijf een volledig platform biedt. “We besteden nu aandacht aan al die aspecten, vroeger opereerden we meer in de niche van alleen creditmanagement. Door een nieuwe positionering met onze credit-to-cashsuite en een add-on acquisitie vorig jaar, kunnen we onze klanten veel nieuwe functionaliteiten blijven aanbieden op ons platform. De suite kan worden aangevuld met andere technologieën en services van oneindig veel bedrijven.”

Vooral dit laatste is de kracht van Onguard, volgens Van der Zwan. “Waar anderen ‘defense play’ spelen door pas nieuwe functionaliteiten in te passen als men veel klanten dreigt te verliezen als ze níét meegaan met de vraag, spelen wij ‘offense play’. Wij bieden de mogelijkheden zo snel mogelijk nadat ze verschijnen. Daardoor hebben wij nu een suite met een bijna oneindige reeks aan combinaties van mogelijke functionaliteiten en diensten van anderen. Daarmee spelen we doelgericht in op de klantbeleving.

In de toekomst wil Onguard nóg meer investeren in de nieuwste technologieën. “We zijn ons erg aan het oriënteren op het gebruik van blockchain en bijvoorbeeld AI. Hiermee kunnen we scenario’s voor de klant nog voorspelbaarder maken, bijvoorbeeld in een risicoanalyse. Zo blijven we inspelen op de laatste technologieën en behoeften.”

Michiel Chevalier, ceo van NMBRS
Michiel Chevalier, ceo van NMBRS

Cloudchampion Nmbrs: 
"Werkvloer is mooie mix van culturen"

Nmbrs is een snel groeiende ontwikkelaar van hr- en payrollsoftware. Het internationale platform van Nmbrs biedt ondersteuning bij alle processen binnen het hr- en payrolldomein. Nmbrs’ SaaS-model wordt sinds kort ook buiten de landsgrenzen gebruikt, wat volgens CEO Michiel Chevalier zorgt voor nieuwe uitdagingen.

“We hebben twee jaar geleden een voorzichtige stap naar het buitenland gemaakt, maar willen nu uitbreiden naar meer landen. Daarvoor moeten we een internationaliseringsslag maken, en staan we voor een aantal uitdagingen. Wat wij creëren, moet een toevoeging zijn voor al onze gebruikers. We zullen dus voor elk land, met zijn eigen wetgeving waar een hr-professional mee te maken krijgt, bepaalde aanpassingen moeten doen. Een ‘global approach with a local touch’ noemen wij dit vaak.”

De kracht van Nmbrs zit vooral in de toegankelijkheid door het werken in de cloud, vindt Chevalier. “Wij zijn een van de weinige die de modernste technieken toepassen in ons platform, zoals AI. Door het werken in de cloud is de schaalbaarheid van het platform een groot voordeel. Daarnaast biedt het de mogelijkheid het systeem voor iedereen in het proces toegankelijk te maken, en in een hr-proces hebben verschillende mensen een rol. Werken in de cloud geeft hen eenvoudig toegang tot het platform en daarmee het hr-proces.”

Door de groei van Nmbrs en de internationale ambities, is het op de werkvloer bij het bedrijf een mooie mix van culturen, vindt de CEO. “Ik denk dat we nu rond de achttien nationaliteiten op de werkvloer hebben rondlopen. Dat geeft een mooie mix van soorten mensen en culturen. Op dit moment werken er rond de 110 mensen voor ons. Dat zal met de voorgenomen uitbreidingsslag waarschijnlijk toenemen tot 180. Dat gaat ervoor zorgen dat we internationaal écht kunnen meedoen.”

Erwin van der Vlist, ceo van Speakap
Erwin van der Vlist, ceo van Speakap

Highest Growth: Speakap: 
"Nederland wordt te klein voor ons"

Prijzen winnen doen ze wel vaker bij Speakap, en al helemaal het laatste jaar. “En toch is het elke keer weer speciaal. Het is een bevestiging dat we het goed doen. Ik ben dan ook erg trots op ons team”, vertelt CEO Erwin van der Vlist.

Groeibriljant Speakap biedt klanten een communicatieplatform, bijvoorbeeld in de vorm van een sociaal intranet, en richt zich vooral op bedrijven in de retail- en hospitalitybranche. “Dit zijn meestal bedrijven met veel non-deskmedewerkers. Deze medewerkers zijn vaak moeilijk te bereiken, omdat ze zonder zakelijke mail of telefoon zitten, en dan is ons product uitermate geschikt.”

Het bedrijf opende in het recente verleden al vestigingen in België en Duitsland en breidt nu ook verder uit naar Londen en New York. “Nederland begint te klein te worden, wat een goede ontwikkeling is. We helpen hier al ruim 350 bedrijven en realiseerden de afgelopen drie jaar een groei van 2.000%”, vervolgt Van der Vlist.

Een uitbreiding naar het buitenland is dus een logisch gevolg voor Speakap, maar die groei brengt wel een uitdaging met zich mee als het gaat om het behoud van de ‘kracht van het collectief’ binnen de organisatie. “We hebben als bedrijf één doel voor ogen en zijn met alle collega’s een collectief. Dat is onze kracht. Daarom hebben we onze kernwaarden nogmaals bepaald en een ‘culture crew’ in het leven geroepen. Die groep cultuurbewakers zit scherp op het teamverband. Met welke training kunnen we de teambuilding verbeteren? Wat is onze cultuur eigenlijk? En hoe kunnen we die verstevigen en nog beter vormgeven? De antwoorden op die vragen zijn voor ons belangrijk. Door het in leven roepen van de culture crew, wordt dit soort keuzes door iedereen gedragen, ook omdat de crewleden uit alle geledingen van het bedrijf komen.”

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.