Development

Personal Tech
Toolbox

Dit kunnen we globaal al tracken

Vluchten, internationaal ruimtestation ISS en containerschepen kunnen we overal volgen.

Toolbox © CC0 Public Domain Paul Racko
27 juni 2017

Vluchten, internationaal ruimtestation ISS en containerschepen kunnen we overal volgen.

In theorie is elk individueel product gedetailleerd te volgen, vanaf de plek in de fabriek waar het gemaakt is, tot en met alle opslagplekken in magazijnen en vervoerders (container, boot, vliegtuig, vrachtwagen en auto) waar het mee verplaatst is. In de praktijk lukt dit nog niet, maar het Internet of Things met sensoren en meshed-netwerken zorgen ervoor dat dit in de toekomst realiteit wordt. Kunnen we globaal al iets tracken?

 

FlightAware

 

Flightaware

De spoorwegen bieden tegenwoordig veel meer dan slechts een routeplanner. Maar live tracking van de treinen in Nederland is nog niet echt mogelijk (de NS kan dit uiteraard zelf wel voor al het materieel). Je bent afhankelijk van wat hobbyisten aanbieden, zoals op http://treinenradar.nl. Wereldwijde treinenkaarten bestaan niet.

Voor vliegtuigen is wereldwijde tracking wel mogelijk. Er zijn verschillende websites waarop dit mogelijk is, zoals https://nl.flightaware.com. Vliegtuigtracking maakt veelal gebruik van ADS-B. ADS-B staat voor Automatic Dependant Surveillance Broadcast, zenders op 1090Mhz. en is te ontvangen met voor ADS-B geschikte ontvangers. Door data te verzamelen van duizenden ontvangers over de wereld, deze uit te breiden met data van oudere systemen ontstaat een wereldwijd netwerk van alle vliegtuig- en vluchtinformatie. Militaire vluchten en dergelijke worden uitgesloten van tracking.

Op de wereldkaart dubbelklik je op een vliegtuig om in te zoomen op informatie over de vlucht en het vliegtuig. Vluchtnummers, hoogte, snelheid, vertrek- en aankomstgegevens, merk en type vliegtuig: alles is te bekijken. Bijna 8.000 vliegtuigen in de lucht en meer dan 90.000 aankomsten per 24 uur worden gelogd en bewaard.

FlightAware biedt een gratis versie aan, met te dominante reclame. Een gratis account biedt je extra mogelijkheden, maar is nog steeds voorzien van reclame. Versies zonder reclame beginnen bij 19,95 dollar oer maand en de duurste versie kost 112 dollar per maand. Deze laatste is voorzien van actuele informatie over turbulentie, onweer en bliksem, ijzelvorming en meer. Er is een Apple- en Android-app in de stores te vinden.

Product: FlightAware
Web: https://nl.flightaware.com
Licentie: gratis en betaald

 

 

IIS spotter

ISS Spotter

Als je ’s nachts buiten omhoog kijkt, zie je niet alleen de vliegtuigen als bewegende stipjes. Met FlightAware is die stip meteen te herleiden naar een vluchtnummer en vliegtuigtype. Er is echter één vliegend object wat niet te herleiden is tot een vliegtuig en dat is het International Space Station IIS. Het zal je niet verbazen dat hier ook trackers voor zijn. Om het IIS te zien, is het handig te weten waar dit object zich op enig moment in de ruimte bevindt. Op de website www.isstracker.com of http://iss.astroviewer.net is IIS te vinden.

Omdat er geen sprake is van een wereldkaart, kom je hiermee niet verder dan een tijdstip waarop IIS op jouw locatie te zien is. Veel handiger is een IIS-trackerapp. Deze app toont de plek van ISS op dit moment. Op de kaart zie je wanneer het ruimtestation in de buurt is en in welke richting je moet kijken. Het forecastscherm geeft je direct info over de beste zichttijden en het is mogelijk een alert in te stellen zodat je niet vergeet wanneer je naar buiten moet.

Ben je meer geïnteresseerd in het vinden en volgen van satellieten (of sterren en hemellichamen)? In de appwinkels zijn tientallen apps te vinden waarmee dit mogelijk is. Je smartphone weet immers je locatie en is met de gyroscopen in staat te bepalen hoe je de smartphone vasthoudt. Sterren en satellieten worden als augmented reality-object gepresenteerd in je scherm.

Product: IIS Spotter
Web: https://itunes.apple.com/nl/app/iss-spotter/id523486350
Licentie: gratis (of 1 euro donatie)

 

 

MarineTraffic

Marinetraffic

In sommige branches zijn containers – en dan vooral de inhoud ervan – relevant, bijvoorbeeld bij importeurs of fabrikanten die producten laten maken in lagelonenlanden. Op enig moment worden spullen in containers verscheept.

Containerschepen zijn voorzien van Automatic Identification System-zenders (AIS) en daardoor wereldwijd te tracken. Voor zware containerschepen is een AIS-transponder verplicht, voor kleinere schepen is dit optioneel. Periodiek zenden alle AIS-zenders via VHF-radiosignalen relevante informatie uit over bijvoorbeeld snelheid en koers. Elke 2 tot 10 seconden worden naast deze snelheid en koers ook een Maritime Mobile Service Identity-nummer (MMSI) meegestuurd, waaruit het land van oorsprong (en dus de vlag) kan worden herleid en elke 6 minuten de meer statische informatie, zoals de naam en type van het schip, de grootte van het schip, de bestemming en ETA-datum.

Deze informatie is publiek beschikbaar. Er zijn dan ook verschillende web-gebaseerde tools ontwikkeld om deze AIS-informatie te bekijken. De meeste hebben een gratis versie waar naast reclame, de basisinformatie wordt getoond. Tegen betaling worden er extra functies aan toegevoegd.

Een voorbeeld daarvan is MarineTraffic. De gratis versie geeft je een heel aardig beeld van bijna 150.000 schepen die over de wereldzeeën en binnenwateren varen. Op de website vind je een wereldkaart, waarop je in- en uitzoomt naar de locatie die je wenst te bekijken. Je ziet schepen en havens herkenbaar op de kaart. Als je een gratis account maakt, is de webpagina dynamisch en wordt deze automatisch ververst. Selecteer je een schip, dan wordt een foto getoond van het schip. De reclame op de gratis versie is tamelijk irritant, dus zakelijk stap je snel naar een betaalversie over. De prijs varieert van 12,50 dollar per maand tot 365 dollar per maand. De duurste versie biedt dan wel veel extra mogelijkheden waaronder tracking per satelliet, het gebruik van speciale nautische kaarten, de mogelijkheid de voorgeschiedenis van schepen te bekijken en meer. Er is uiteraard ook een MarineTraffic App.

Product: MarineTraffic
Web: www.marinetraffic.com/nl
Licentie: gratis en betaald

 

 

Malwaretech

Malwaretech

Fysieke objecten nauwkeurig en op globale schaal tracken is al erg ingewikkeld. Maar digitale objecten op wereldniveau tracken is nog lastiger. Weet je exact waar je verstuurde mail zich op elk moment bevindt? En waar bevinden zich de bitcoins?

Zo nu en dan worden we op de feiten gedrukt dat we de digitale wereld helemaal niet onder controle hebben. Dit bleek maar weer eens uit de WannaCrypt-uitbraak medio mei. Om een globale virusuitbraak zoals een botnet te tracken, moet je het domein van de control server van de betreffende malware registreren (op het moment dat het domein verloopt of als het IP-adres niet is geregistreerd). Op die wijze bouw je een sinkhole, waarbij malware netwerkverbindingen via een route wordt omgeleid. De sinkhole-server kan virusuitbraken meten, voorkomen dat de hacker toegang krijgt tot besmette systemen en de eigenaar kan onderzoeken hoe de uitbraak kan worden gestopt. In het geval van WannaCrypt bleek de sinkhole de ‘kill switch’ voor distributie van het virus. Registratie van het domein stopt verdere verspreiding als botnet (niet als virus via mail). De website is nu een actuele tracker voor systemen waarop WannaCrypt (en enkele andere botnets) actief wordt. Klik op Live Map om de globale besmettingen te volgen.

Product: MalwareTech botnet tracker
Web: https://intel.malwaretech.com/
Licentie: gratis

Lees meer over Development OP AG Intelligence
1
Reacties
Anoniem 27 juni 2017 17:54

In de NS reisplanner app zit een treinradar waarmee je treinen live kunt volgen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.