Management

Branche
Tech in de zorg

Digitalisering in de zorg: minder accent op wat, meer op hoe

IT in de zorg blijft een uitdaging. Zo ga je daar goed mee om.

21 oktober 2022

Digitalisering in de zorg nam tijdens corona een vlucht: opeens werd videobellen met huisartsen mogelijk, net als thuismonitoring door artsen. Toch lijkt de adoptie van IT lastiger in de zorg dan in diverse andere sectoren, terwijl het ook hier veel voordelen kan bieden. Hoe los je dat op?

In vrijwel alle sectoren wordt hard geïnnoveerd, zo ook binnen de zorgsector. “Als je één keer ‘AI in de zorg’ intypt op Google, krijg je duizenden hits. Er worden heel veel pilots opgezet en papers over geschreven”, geeft Antonie Berkel, technical accountmanager bij softwarebedrijf SAS, als voorbeeld. Hij richt zich onder meer op de zorgsector.

Qua innovatie loopt de zorg dus niet per se achter, maar qua adoptie wel. Daar zijn diverse redenen voor, zoals de complexiteit waar de sector mee te maken heeft, ziet naast Berkel ook professor Lisette van Gemert-Pijnen, hoogleraar Persuasive Health Technology bij de Universiteit Twente. “Er zijn heel veel stakeholders in de zorg: de overheid, partijen als zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit, en natuurlijk de werknemers en patiënten. Die moeten allemaal met elkaar  een overeenstemming bereiken  om digitale middelen in praktijk te implementeren”, verklaart Van Gemert-Pijnen.

Optelsom van uitdagingen

Bovendien wordt met die werknemers – die toch al een hoge werkdruk hebben, onder meer dankzij enorme personeelstekorten – niet altijd rekening gehouden bij de introductie van nieuwe technologie. “Digitalisering vraagt echt om een andere manier van werken, maar dat wordt niet altijd goed geïntroduceerd. Patiënten worden nu veelal volgens een bepaald protocol of strategie behandeld. Maar door digitalisering zijn ook thuisbehandelingen mogelijk en dat komt dan vaak bovenop het andere werk. Er is geen goede integratie van technologie in het dagelijkse werk. Er ontstaat dus dubbel werk, wat op de lange termijn voor ontwrichtingen zorgt. Dat is wat je nu ziet”, aldus Van Gemert-Pijnen. “Een korte eenmalige instructie over nieuwe technologie werkt niet. Je moet de werkprocessen en cultuur aanpassen, dat is onderdeel van  de implementatie.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!