Management

Procesmanagement
Project presentatie

Denk na over wat de naam over het project zegt

De sturende kracht van een projectnaam 

© shutterstock Lucky Business
21 april 2021

Ondanks alle kennis over methoden en technieken, hoe agile ook, worstelen veel organisaties met de performance van hun portefeuille met ICT-projecten. De menselijke factor blijkt daarin een belangrijke rol te spelen. Taalgebruik kan onbewust het beeld van projecten sturen, zien Nick Benschop en Arno Nuijgen. Welke naam je een project geeft, kan effect hebben.

In een eerdere bijdrage gaven wij inzicht hoe het bijzondere VUCA-karakter (Velocity, Uncertainty, Complexity en Ambiguity) van ICT-projecten het voor mensen moeilijk maakt om rationeel beslissingen te blijven nemen. In  die context, waar sprake is van een niet tastbaar systeem, veelal in combinatie met een hoge mate van complexiteit, onvoorspelbaarheid of technologische verandering, kan ons rationele en bewuste systeem van beslissingen nemen het niet meer bolwerken en schakelen wij over op ons onbewuste systeem van intuïtie en versimpelde informatie (in ons eerdere artikel het Onbewuste Systeem 1 genoemd). Deze manier van beslissingen nemen is weliswaar krachtig, maar bevat ook systematische foutjes die onbewust onze beslissingen een kant op duwen. Deze zogenoemde biases kunnen ons bijvoorbeeld onbewust een duwtje geven in de richting van meer risicozoekende, of juist meer risicomijdende, beslissingen. Dit hoeft niet per sé slecht te zijn natuurlijk, zolang het past bij het risicogedrag dat binnen een organisatie gewenst is. Maar biases kunnen zichzelf herhalen en verder aanwakkeren. Als dit onbewust gebeurt en niet wordt opgemerkt bij belangrijke beslissingen in ICT-projecten, kan dit schade toebrengen aan het projectsucces. 

Taalgebruik in businesscases en projectrapportages kan onbewust het beeld van projecten en de beslissingen sturen. Maar zelfs de naam van een project kan beslissingen onbewust een bepaalde kant op kan duwen.

Naamgeving in de marketing

In de marketing is ruim bekend dat naamgeving van een product de beeldvorming en het koopgedrag kan beïnvloeden. Zo is bijvoorbeeld de naam Duracell bewust gekozen om de lange levensduur van de betreffende batterijen te benadrukken. En krijgen specifieke kleuren make-up of verf vaak namen die luxe klinken of positieve associaties oproepen. Waar naamgeving van producten in marketing bewust wordt gekozen om beslissingsgedrag te beïnvloeden, is het een volstrekt onderbelicht onderwerp op het gebied van beslissingen in ICT-projecten. Sterker nog, het idee lijkt te heersen dat de naamgeving van een ICT-project geen enkele rol speelt in de beslissingen die mensen nemen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!