Delen mobiel net helpt niet

27 november 2009

Tramlijnen in Utrecht werkten niet vanwege de afhankelijkheid van een mobiele verbinding met de controlekamer. De wegcontroleurs van Rijkswaterstaat, die de problemen bij onder meer grote files in kaart brengen, konden geen contact meer leggen met de meldkamer. Verder waren vele servicemonteurs, buitendienstmedewerkers, managers en miljoenen particulieren lange tijd niet bereikbaar.

Het ontwrichtende karakter van de storingen was aanleiding voor PvdA-parlementariër Martijn van Dam om ervoor te pleiten dat telecomaanbieders in zo’n geval hun netwerk moeten delen. Van Dam kreeg bijval van de Consumentenbond en staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken zegde toe een dergelijke optie te onderzoeken.

Vodafone gaf in een reactie aan mee te werken aan een onderzoek naar die mogelijkheid.
Het overhevelen van klanten naar het netwerk van de concurrent heeft echter niet altijd zin, concludeert Erik Fledderus, senior strateeg TNO Informatie- en Communicatietechnologie en tevens hoogleraar Draadloze Communicatie aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Alleen wanneer de storing plaatsvindt op het niveau van de basisstations, is het mogelijk om gedupeerde klanten aan te melden op een ander netwerk. In feite gebeurt dan hetzelfde als wanneer iemand in het buitenland contact maakt via een lokale mobiele dienstverlener. Bij zowel internationale als nationale roaming moeten de abonnementsgegevens en -instellingen worden gecontroleerd. Daarvoor is contact nodig met de systemen van het ‘eigen’ telecombedrijf van de gedupeerde klant. Fledderus: “Wanneer de storing plaatsvindt op niveau van een switch of de Home Location Register (HLR), kan die controle niet plaatsvinden.”

De problemen bij Vodafone eind vorige week begonnen bij uitval van een van de vier HLR’s van het bedrijf. Vervolgens faalden de back-upvoorziening die het zou moeten overnemen. Ook bij de storing van KPN afgelopen weekend ging het om een foutieve herstart van een systeem ‘hoger’ in het netwerk.

Een overschakeling naar de concurrent bij uitval op het niveau van basisstations biedt echter ook geen soelaas omdat vervolgens een domino-effect ontstaat. “Ons netwerk is ruim gedimensioneerd”, zegt Henny van der Heiden, directeur Communicatie van T-Mobile, “maar het is niet geschikt om in één keer de abonnees van KPN over te nemen.” Hoe beperkt de overdimensionering soms is, bleek vorige week donderdag bij een verbindingsprobleem waar klanten van KPN langs de A12 in Den Haag mee te maken kregen. Door een grote file op de snelweg en het belvolume dat daardoor ontstond, konden KPN-klanten in de nabije omgeving in veel gevallen geen verbinding maken.

Van der Heiden voorziet bovendien dat het aanmelden van al de over te hevelen klanten langer zal duren dan de gemiddelde storing. “Het aantal storingen valt erg mee. Bovendien duren ze niet lang. Het gaat om een complex netwerk met gevoelige elementen. Met een storm zoals deze week krijg je te maken met masten die net even uit het lood raken. Daar gaat echter direct een monteur op af.”

Van der Heiden kenschetst de suggesties van Van Dam en Heemkerk dan ook als windowdressing. Hij bekritiseert met name de rol van de parlementariër: “Van Dam is de drijvende kracht achter het vergroten van de concurrentie op de mobiele markt, bijvoorbeeld door te pleiten bij de volgende veiling het aantal aanbieders weer uit te breiden. Met de opmerking over netwerk delen, gaat hij 180 graden om. Dat is voor mij niet te rijmen.”

Fledderus ziet het verkleinen van de afhankelijkheid van een aanbieder als een optie. “Wanneer je ziet dat het openbaar vervoer volledig afhankelijk is van een mobiele verbinding, moet er toch iets gebeuren, bijvoorbeeld door een back-upverbinding te organiseren.” Hij realiseert zich dat dit niet eenvoudig is. “Bedrijven moeten dan twee contracten beheren en vaak tweemaal fysieke verbindingen aanleggen. De kosten daarvoor wegen meestal niet op tegen de risico’s.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!