Innovatie & Strategie

Infrastructuur
XS4ALL-service

Deel hostingactiviteiten XS4ALL gaat wel door

KPN's XS4ALL schrapt niet alles onder het kopje 'hosting'.

© XS4ALL
2 april 2021

KPN's XS4ALL schrapt niet alles onder het kopje 'hosting'.

KPN geeft aan dat zijn merk XS4ALL lering gaat trekken uit communicatie over het stopzetten van hostingdiensten door die internetprovider. De "enkele duizenden" klanten voor hosting, "al jaren een kleine activiteit van XS4ALL", zouden in fases door hun aanbieder geïnformeerd worden. Terwijl een eerst nog online staande informatiepagina over het hostingaanbod nu doorleidt naar de exitmededeling, laat KPN aan AG Connect weten dat niet alle hostingactiviteiten er uit gaan.

Daags na het bekend worden dat XS4ALL gaat stoppen met hosting, stond op de website van het KPN-onderdeel nog een informatiepagina over die bedrijfsactiviteit live.

De pagina waar de eerste geïnformeerde klanten naar werden verwezen, was een andere. Inmiddels is dit rechtgetrokken; de webpagina over 'hosting' verwijst bezoekers automatisch door naar die over 'hostingdiensten'.

Hosting en hostingdiensten

Maar dit lijkt niet een slordigheid of omissie qua websitebheer te zijn, mogelijk meer een nuancekwestie. KPN antwoordt namelijk op vragen van AG Connect dat niet alle hostingactiviteiten van het ooit overgenomen XS4ALL worden stopgezet. De aanvankelijk nog live staande informatiepagina somde de diensten colocation, virtual server, en dedicated server op. De mededelingspagina over het stopzetten van hosting vermeldt domeinnaamreservering, e-mail op domein (ook wel 'Business Mail' genoemd), en webhosting.

Op de vraag van AG Connect of het automatische doorverwijzen betekent dat colocation, virtual server en dedicated server ook per 1 oktober worden geschrapt, antwoordt KPN ontkennend. "Nee die activiteiten gaan door", aldus de woordvoerder. Dit kan mogelijk onrust sussen die klanten kan zijn ontstaan over de hosting-exit die XS4ALL doorvoert.

Klanten in batches informeren

Daarbij blijken niet alle klanten te zijn geïnformeerd en hebben noch XS4ALL noch eigenaar KPN een nieuwsbericht, actuele mededeling of blogpost eraan gewijd. In een eerste reactie gaf KPN tegenover AG Connect aan dat het om een beperkt aantal klanten gaat dat gebruikmaakt van het hostingaanbod. Doorvragen naar getallen levert de reactie op dat het "enkele duizenden" klanten zijn, met de toevoeging "hosting is al jaren een kleine activiteit van XS4ALL".

Dit relatief kleine aantal klanten is hierbij opgedeeld in kleinere groepen om die gefaseerd te informeren over het stopzetten van het hostingaanbod. Het gaat om "enkele honderden per mail met een link  naar de website voor meer informatie", antwoordt de KPN-woordvoerder. "De gedachte was snel na elkaar alle klanten te informeren. Je begint dan met een eerste batch."

'Lessen trekken uit de communicatie'

Op de vraag of er nog een algemene of publieke aankondiging volgt, dan wel een nieuws- of persbericht over deze wijziging in het aanbod, komt een ontkennend antwoord. "In de communicatie rond het reilen en zeilen rond XS4ALL speelt direct mail en de website van XS4ALL als vanouds een belangrijke rol. Dat blijft zo." Op de FAQ van XS4ALL over de integratie in KPN staat nog niets vermeld over de nieuwste ontwikkeling. Daarover geeft de woordvoerder van eigenaar KPN aan: "XS4ALL evalueert het communicatietraject en zal als lerende organisatie lessen trekken uit de communicatie over het stoppen van hosting".

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.