Management

Branche
deeleconomie

Deel-economie reikt verder dan Uberpop en Airbnb

Verzekeraar ziet kansen en start campagne om online delen te promoten

deeleconomie © CC0 Public Domain geralt
15 november 2016

Verzekeraar ziet kansen en start campagne om online delen te promoten

Wat Uberpop en Airbnb met auto's en appartementen doen kan iedereen doen met tal van gebruiksgoederen: delen. 4 procent van de Nederlanders doet het al en 78 procent zegt er voor open te staan. Niet leuk voor bouwmarkten en verhuurbedrijven, maar voor verzekeraars een uitgelezen optie om hun markt te vergroten.

Terwijl bouwmarkten en verhuurbedrijven wellicht reden hebben om zich zorgen te maken over de digitale disruptie die van de deel-economie uitgaat, ruikt verzekeraar Centraal Beheer ziet juist zakelijke kansen. "Als verzekeraar zien wij dat het 'nieuwe delen' kansen biedt, maar ook nieuwe onzekerheden met zich mee brengt. En nieuwe behoeften", stelt directeur Robin Clements. "Wij bieden oplossingen die de drempel verlagen om met elkaar te delen. Daarom hebben wij verschillende verzekeringen aangepast en werken wij samen met partijen die actief zijn in de deeleconomie zoals Share NL, Deeleconomie in Nederland, Peerby, Barqo en MyWheels. Zo maken we vertrouwd delen mogelijk." Om meer klanten en potentiële klanten aan het delen te krijgen, start Centraal Beheer vanaf vandaag een online campagne. met korte filmpjes.

Centraal Beheer voelt zich gesterkt door een recent rondvraag onder 1787 Nederlanders, door ShareNL in samenwerking met de UvA. Daaruit bleek dat 78 procent staat open voor het online delen van spullen. Toch is maar 4 procent daadwerkelijk actief op de online deelplatforms als Peerby, De platforms maken het mogelijk snel contact te leggen met anderen en zo van alles met elkaar te delen, van boormachine tot partytent en van thuismaaltijd tot vakantieadres.

Onbekenden

Delen met vrienden en familie is heel gebruikelijk in Nederland. Maar liefst 88 procent van de Nederlanders doet dit regelmatig. Het online uitlenen van spullen aan onbekenden blijft echter achter. Slechts 4 procent doet dit op speciale online platforms. Dit komt omdat veel mensen niet weten van het bestaan hiervan (46%). Ook speelt vertrouwen een grote rol. Aan een bekende leen je eerder spullen uit omdat 'je weet dat het goed zit'.

De achterliggende motivatie om spullen te delen blijkt verschillend. Zo komt naar voren dat Noord-Brabanders het minst gedreven worden door financiële overwegingen en het uitlenen van spullen veelal zien als 'iets goeds doen voor een ander'. Noord-Hollanders daarentegen vinden een financiële vergoeding belangrijker (47% Noord-Brabant versus 63% Noord-Holland). Verder hebben de provincies Noord-Holland en Utrecht de meeste interesse in het delen van spullen op online platforms (beide 81%), gevolgd door Noord-Brabant (79%) en Zuid-Holland (78%).

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.