Management

Carriere
Gewilde werknemer

De vijf geheimen om opgeleide ICT’ers aan boord te houden

Hoe zorg je dat de mensen die je opleidt ook blijven hangen?

20 juli 2021

Goed opgeleid ICT-personeel is lastig te vinden. Diverse bedrijven kiezen er daarom voor om mensen zelf te trainen. Maar dergelijke mensen zijn overal ontzettend in trek: één op de vijf ICT’ers werd vorig jaar zelfs wekelijks benaderd door recruiters of andere werkgevers. Dus hoe houd je deze goed opgeleide mensen aan boord?

Het tekort aan ICT’ers is groot en wordt naar verwachting ook alleen maar groter. Dat geldt zeker in bijvoorbeeld de securitysector, waarbinnen Motiv actief is. “De vraag naar securityspecialisten groeit ieder jaar, maar het aanbod blijft beperkt”, vertelt Mick Mooren, teamlead bij Motiv. Het bedrijf besloot daarom een eigen Academy op te richten, waar nu twintig tot dertig mensen per jaar opgeleid worden.

Motiv is niet het enige ICT-bedrijf waar werknemers verder opgeleid worden. Salesforce traint potentiële toekomstige werknemers onder meer via zijn Future Force-programma, speciaal voor mensen die vanuit universiteiten en hbo’s instromen. En ook bij Microsoft krijgen werknemers direct bij binnenkomst een leertraject aangeboden, vertelt Koen van den Biggelaar, customer success leader bij Microsoft.

“De gedachtegang binnen Microsoft is dat het leren van vooral de technische vaardigheden essentieel is binnen deze markt.” Microsoft focust zich – net als ook Motiv en Salesforce - met zijn interne trainingen naast het technische aspect ook op soft skills. “We vinden het belangrijk om naar talent in de brede zin van het woord te kijken.”

De drie bedrijven weten echter als geen ander dat ICT’ers – zeker als ze goed opgeleid zijn en hun kennis bijhouden – ontzettend in trek zijn. Maar liefst 80% van de ICT’ers geeft zelf in de jaarlijkse Salary Survey van AG Connect en Berenschot onder ruim 700 ICT’ers aan dat ze vorig jaar benaderd zijn door recruiters of andere werkgevers. Een forse 20% werd zelfs wekelijks benaderd. Toch weten Microsoft, Salesforce en Motiv relatief veel mensen aan boord te houden, aan de hand van vijf speerpunten.

Geheim 1: opleidingsmogelijkheden

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!