Management

Datamanagement
KLM crew

De portal is springlevend

De portal heeft een stoffig imago. Als 'digital experience platform' is het concept echter springlevend bij veel grote organisaties.

KLM regelt beschikbaarheid crew met portalsoftware © CC BY 2.0 - Flickr Mundo Resink
31 oktober 2017

De portal heeft een stoffig imago. Als 'digital experience platform' is het concept echter springlevend bij veel grote organisaties.

Liferay heeft grote organisaties als klant. Die vertrouwen belangrijke bedrijfsprocessen toe aan de software van het bedrijf. KLM bijvoorbeeld gebruikt het voor de planning en organisatie van de crew op zijn vliegtuigen en de open universiteit gebruikt het voor de registratie en interactie met alle studenten. De websites van Toyota, Fujitsu, Verzekeraar Allianz en die van de Amerikaanse serie Sesame Street zijn allemaal gebaseerd op de Liferay-producten die zich het makkelijkst laten omschrijven als portal-software.

Gartner plaatst Liferay al zeven jaar in het 'leader'-segment van zijn Magic Quadrant for Horizontal Portals onder IBM (Websphere) maar boven Microsoft (Sharepoint). Toch heeft Liferay geen heel bekende naam in de IT-industrie.

De software is haast per ongeluk ontstaan. De kerk waar oprichter Brian Chan deel van uitmaakt, wilde een website om de interactie met de gemeenschap te verbeteren. Als enthousiaste IT-er wilde Chan daar wel zijn schouders onder zetten, maar het project liep wat uit de hand. "Ze vroegen een kleine auto en ik gaf ze een Caterpillar", zegt Chan op de DefCon van Liferay in Amsterdam.

Hij besluit zijn product te doneren aan de open source gemeenschap zodat anderen wellicht gebruik konden maken van de door hem ontwikkelde code. Al snel bleek dat hij er erg veel werk aan had. Het creëren van betaalde dienstverlening rond de open source code was de oplossing die voor de inkomsten kon zorgen om de code verder te ontwikkelen, hulp bij implementatie te bieden en de naamsbekendheid te verbeteren. Het bedrijf verhuisde van de kelder van de kerk in Diamond Bar in de buurt van Los Angeles naar een echt bedrijfspand.

Aanvankelijk deed het bedrijf vooral advieswerk, maar in 2009 maakte het bedrijf een overstap naar een abonnementssysteem. Zo'n 14 jaar na de oprichting heeft het bedrijf vestigingen wereldwijd, zo'n 700 medewerkers. De groei is volledig op eigen kracht gegaan. Er is geen vreemd kapitaal nodig geweest, dus officiële cijfers zijn niet bekend. Schattingen van de jaaromzet lopen op tot boven de 100 miljoen dollar.

Platform stimuleert hergebruik

CEO Bryan Cheung noemt de software nu het liefst een digital experience platform. Het is een Content Management Platform en het gereedschap om websites, mobiele apps en digitale kiosken te ontwikkelen. Het platform biedt ook de middleware die nodig is om een scala aan back-end systemen te koppelen. "Eigenlijk laat het zich het makkelijkst omschrijven als portalsoftware," zegt Ruud Kluivers, Benelux-manager van Liferay. "Maar dat mag niet meer vanwege het imago dat portals hebben gekregen." 

Chan en Cheung
Brian Chan
Brian Chan

Software architect Brian Chan is de grondlegger van de software die uiteindelijk is uitgegroeid tot het Digital Experience Platform.

Bryan Cheung
Bryan Cheung

Hij richtte samen met de huidige CEO Bryan Cheung in 2004 Liferay op

Kluivers legt uit dat een van de kernpunten van het platform is dat organisaties zo veel mogelijk functionaliteit kunnen hergebruiken. "Nu is het zo dat vaak elk bedrijfsonderdeel onderdelen van de dienstverlening zelf ontwikkelt. Daardoor ontstaat veel duplicatie. Dat is zonde. Door gebruik te maken van een platform dat de basis al biedt, kun je je toeleggen op de onderdelen die werkelijk waarde toevoegen."

Grote loyaliteit

Liferay heeft een opmerkelijke bedrijfscultuur met loyale werknemers. Ontwikkelaars krijgen de ruimte om te werken aan eigen projecten. Zo ontwikkelde de van oorsprong Braziliaanse Liferay-ontwikkelaar Zeno Rocha samen met collega Eduardo Lundgren voor eigen gebruik gereedschap om makkelijker nieuwe versies in productie te kunnen nemen. Dat gereedschap is uiteindelijk uitgebouwd tot WeDeploy, dat in oktober zijn officiële introductie beleefde. "We hadden dit makkelijk in eigen beheer op de markt kunnen brengen", zegt Rocha. Maar dat wilden hij en Ludgren niet. Liferay heeft WeDeploy nu in zijn portfolio opgenomen, maar ook niet-Liferay-gebruikers kunnen er gebruik van maken, bijvoorbeeld om een Dockerfile te 'deployen'.

Meer AG Connect?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste IT-nieuws? Volg ons op Twitter, like ons op Facebook of abonneer je op onze nieuwsbrief.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.