Management

Zakelijke software

De mening van Wilfred Harbers over investeren in IoT

29 maart 2016
Met Internet of Things (IoT) gaat het eigenlijk niet anders dan met andere nieuwe technologische innovaties; bedrijven wachten met investeren totdat de technologie is uitontwikkeld, standaarden zijn ontwikkeld en best practices beschikbaar zijn. Dat is niets nieuws. Hetzelfde gold voor mobile apps in het vorige decennium en het internet in de jaren negentig; eerst zien, dan investeren.

Uit recent onderzoek van Sogeti onder 420 Nederlandse beslissers bleek echter dat negen op de tien bedrijven IoT nauwlettend volgt. Van de bedrijven die er wel al mee bezig zijn, is de gemiddelde investering in IoT 2,5 miljoen euro per jaar. Niet iedereen is dus even afwachtend; waarom is het goed dat bedrijven investeren in IoT, zonder dat zij nu al de volledige mogelijkheden helder in beeld hebben?

Het IoT gaat, volgens Sogeti, over het embedden van slimme sensortechnologie aan een fysiek ding. Over informatie ontsluiten en data-analyse tot en met het aansturen van bedrijfsprocessen zonder menselijke tussenkomst. Het is de nieuwe wereld waarin data en analyse samenkomen en nieuwe diensten kunnen ontstaan. Volgens eerder onderzoek van Sogeti heeft op dit moment 12 procent van het bedrijfsleven een IoT-toepassing in gebruik, maar dat is dus enorm breed, omdat het kan gaan over slimme fabrieken tot aan winkelschappen die aangeven als ze leeg raken.

Schier eindeloze mogelijkheden

Omdat het zo breed is en het vele sectoren raakt, is het juist helemaal niet gek dat de mogelijkheden nog onbekend zijn. De mogelijkheden van het werkelijke IoT zijn schier eindeloos en we staan juist aan het begin van dit spannende nieuwe tijdperk, zodat we nu ook nog niet kunnen bevroeden hoe het ons leven volledig verandert. In 1995 konden we ook nog niet weten wat het effect zou zijn van het wereldwijde web op ons dagelijks leven. Wat wel al mogelijk is, is bekijken welke keuzes je alvast kunt maken richting het IoT. Natuurlijk is het 'eng' om te investeren in iets waarvan je nog niet welke richting het precies gaat, maar het is wel duidelijk naar welk tussenpunt al die richtingen leiden. Iedereen is het er namelijk wel over eens dat het Internet of Things de nieuwe realiteit gaat worden. Veel bedrijven zien dat ook in en investeren in diverse facetten om daar te komen.

Integratie met bestaande bedrijfsapplicaties

De meeste investeringen worden de komende drie jaar gedaan in de ontwikkeling van het softwareplatform, 34 procent investeert in de integratie met bestaande bedrijfsapplicaties en 32 procent geeft geld uit aan de connectiviteit voor het IoT. Vooral de integratie met bestaande bedrijfsapplicaties is bijzonder, want volautomatische integratie van datastromen en andere systemen maakt het Internet of Things zo krachtig. Of het nu gaat om klantsystemen of bigdata-analyse, je hebt real-time integratie nodig, zodat je ook niet alleen maar het Internet of Things hebt, maar dat je acties erop kunt nemen.

Royal Dirkzwager is daarbij een mooi voorbeeld. Dit bedrijf is een soort datamakelaar voor de internationale havens, gebaseerd in Rotterdam. De eerste toepassing was daarbij het bepalen van de aankomsttijd. Die moest accuraat zijn. Vervolgens zijn die gegevens gebruikt en komen er nieuwe innovatieve ideeën, want er zijn veel meer actoren in die keten die profiteren van de gegenereerde data. Zo gaat het bijvoorbeeld over de schepen zelf met bijbehorende sensoren die meten waar het schip zich bevindt en wat de tegenwind is, zodat een betere aankomsttijd te bepalen is. De logistieke sector wil aansluiting om de vrachtwagens op tijd in de havens te hebben, zodat het uitladen sneller en efficiënter kan. Er wordt dus continu gemeten en geanalyseerd, zodat men zeker weet wanneer schepen zouden kunnen arriveren en wanneer de trucks klaar moeten staan en wanneer het schip er zou moeten zijn, zodat het weet of het wat gas terug kan nemen. Dat schroeft het brandstofverbruik naar beneden en dat is voordeliger voor de eigenaren van de schepen.

Katalysator voor toepassingen

Al die informatiestromen moesten samen worden gevoegd en geanalyseerd om niet de boot te missen. Zo zie je dat door de eerste drijfveer om te starten met IoT-toepassingen (zoals data en real-time analyse) er veel meer toepassingen volgen. Je ziet het vaker dat veel bedrijven inzien dat ze veel data beschikbaar hebben, maar dat ze niet goed weten wat ze ermee moeten doen. Dat klinkt mij weinig innovatief in de oren, als ik eerlijk mag zijn. De bijkomende voordelen stapelen zich namelijk wel op, maar dan moeten bedrijven er wel mee starten. Het is geen kwestie van nu starten anders ben je straks te laat, het is meer dat bedrijven nu moeten starten, omdat dan pas echt de voordelen duidelijk worden.

Wanneer dat omslagpunt komt voor de meerderheid van de bedrijven? Zeer spoedig, denk ik. De techniek is er immers klaar voor; er is voldoende bandbreedte beschikbaar, er zijn specifieke connectiviteitsoplossingen en de software is er klaar voor. Wat rest is het enthousiasme van een paar innovatieve beslissers die graag deze stappen wil nemen. Wacht niet af tot je het meest geniale idee hebt van wat je met IoT kunt doen, maar zorg dat het geniale idee uitvoerbaar is. De rest komt vanzelf wel. Investeer nu en pluk de vruchten later.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.