Loopbaan

Carriere
soft skills

De evolutie van de IT'er: soft skills zijn belangrijker geworden

IT is geen Black Box meer.

© Shutterstock
28 december 2017

IT is geen Black Box meer.

In vijftig jaar volgde de ene na de andere minirevolutie in de ICT - op technologisch gebied dan. Is de ICT'er net zo hard veranderd? Wordt er nu iets anders van hem of haar gevraagd dan enkele decennia terug? Ervaren en jonge professionals uit de branche geven hun visie.

Ron Eland en Johan Schelling zijn samen eigenaar van ICU-IT. Eland 'rolde' in de IT. “In een van mijn eerste banen werkte ik met Cadcam en iemand moest dat beheren”, vertelt Eland. “Ik was er het laatst bijgekomen, dus ik moest het maar doen. Zo kwam ik op de computerafdeling en ik vond het kicken, die grote machines waar bijna niemand iets van snapte.” Een levenslange interesse in ICT was geboren. In zijn volgende baan als engineer bij ABN AMRO, en later op de architectuurafdeling, schoolde hij zich verder op het terrein. Hij werkte er samen met Johan Schelling, die vers van de informaticaopleiding kwam. Eind jaren negentig begonnen ze samen ICU-IT, waarmee ze zich specialiseerden in de bouw en het beheer van complexe infrastructuren.

Hoewel ze zich allebei nog intensief met techniek bezighouden, zijn ze nu vooral werkgever van rond de veertig ICT’ers. In hun kijk op de werknemers is de afgelopen jaren nogal wat veranderd. “Vroeger keken we veel meer naar opleiding”, zegt Eland. “Dat is veranderd. We zoeken niet meer naar de ‘perfecte mens’, maar kijken of de basis goed is en iemand van daaruit kan groeien: Wil je investeren in jezelf?

Hoe kijk je naar de toekomst, van jezelf en je vakgebied? Technische kennis is altijd aan te vullen. We letten nu veel meer op zaken als motivatie, flexibiliteit en kunnen samenwerken. Je moet architectuur kunnen bedenken, maken én uitdragen.” “We merken ook bij onze klanten dat ze soft skills steeds belangrijker vinden”, vult Schelling aan. “Hoe onze mensen functioneren in een team, dat maakt het verschil. Dat iemand voldoende technische knowhow heeft, daar zijn ze snel van overtuigd.” “Vooral de laatste vijf jaar is er enorm veel veranderd in wat er van ICT’ers gevraagd wordt”, zegt Eland. “Als bedrijf moeten we vooruitkijken: welke rol hebben wij straks en welke mensen hebben we dan nodig? Medewerkers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om te signaleren waar ze nog iets tekortkomen; wij proberen dat zo goed mogelijk te faciliteren met kennissessies, opleidingen of een coachingstraject. De ICT’er van nu moet vooral gemotiveerd zijn om al met de problemen van morgen bezig te zijn.”

Ik vond de IT al nooit ‘nerdy’, maar nu gaat dat zeker niet meer op

Vooruitlopen

Een van de manieren waarop ICU ervoor zorgt dat de medewerkers bijblijven, is actieve participatie in de gebruikersvereniging GSE. Maar ook binnen het bedrijf wordt op regelmatige basis kennis gedeeld
door collega’s en management. Er blijft zeker nog ruimte voor specialisten, menen Schelling en Eland. De ideale specialist heeft geen oogkleppen op, kijkt verder dan zijn eigen vakgebied en deelt zijn kennis. Schelling: “Er zijn weleens ICT’ers die blijven hangen in hetzelfde kunstje. Ze doen dat uitstekend, maar denken bijvoorbeeld dat cloud of DevOps wel weer overwaait. Soms investeer je inderdaad tijd of geld in ontwikkelingen die niet doorbreken, maar het is voor ons als bedrijf belangrijk om een of twee stappen voor te blijven op onze klanten. Wat zijn de mogelijkheden van IoT?  Wat zijn de valkuilen van blockchain? Bedrijven leunen steeds zwaarder op  ICT. Wij moeten vooruitlopen en experimenteren, ervoor zorgen dat onze mensen de techniek van vandaag onder de knie hebben, maar die van morgen  ook al snappen.”

Flexibiliteit

Angelique Paap stapte bijna twintig jaar geleden de IT-business binnen als business development manager. Na veel verschillende functies is ze nu salesmanager managed print services. Ook zij heeft het nodige zien veranderen in de afgelopen decennia. “Voor een deel zijn de skills die gevraagd worden nog hetzelfde, maar er wordt toch anders gekeken bij de werving. Vroeger zochten ze eerder naar iemand die helemaal ‘klaar’ was voor een bepaalde functie, iemand die ervaren was in eenzelfde soort baan. Nu zoeken we eerder mensen met een goede basis, die zich binnen het bedrijf verder kunnen ontwikkelen.”

Flexibiliteit en motivatie om te ontwikkelen zijn gewenste eigenschappen voor de aspirant-HP’er. “Ik vond de IT al nooit ‘nerdy’”, zegt Paap, “maar nu gaat dat zeker niet meer op. We focussen steeds meer op ‘solutions selling’ en dat vereist dat je een brug kunt slaan tussen techniek en de vraag van de klant. De technische consultants moeten brede en diepe technische kennis hebben, maar ook aan de klant kunnen uitleggen wat ze doen. Vaardigheden als communiceren en presenteren zijn belangrijker geworden. Ook onze partners merken dat hun eindklanten willen begrijpen wat ze kopen. IT is geen black box meer.”

De ideale specialist heeft geen oogkleppen op

Vebinding kunnen maken

Paaps collega Nathalie Bechay kwam  drie jaar geleden bij het bedrijf als stagiair en is daarna bij HP blijven werken. Na een periode van anderhalf jaar in Barcelona bij de supplychainorganisatie is ze nu weer in Nederland aan de slag als partner business manager. “Ik merk dat mensen in mijn omgeving het interessant vinden dat ik bij een technologiebedrijf werk, maar ook dat ze denken dat je dan zelf technisch moet zijn. Ik ben zelf niet afkomstig van een technische opleiding, maar werk nauw samen met de ‘techneuten’ in mijn team. Zij moeten de verbinding kunnen maken tussen techniek en sales.”

Angelique merkt dat ook: “HP is een groot bedrijf, dat iedereen kent. Daar hoef ik niet veel over uit te leggen. Maar wel moet ik uitleggen dat je in de IT kunt werken zonder dat je per se een informatica-achtergrond hebt. Dat er nog steeds zo weinig vrouwen zijn, zowel in technische en niet-technische rollen, vind ik erg jammer. We stoppen veel energie in het werven van vrouwen. Als vrouw bij HP heb ik steeds stappen kunnen maken en dezelfde kansen gekregen als mannen.” “Het is een mannenwereld”, zegt Bechay, “maar ook ik heb binnen een paar jaar twee stappen kunnen zetten in mijn loopbaan. Je moet gedreven zijn, maar dat geldt voor mannen net zo.”

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
Atilla Vigh 28 december 2017 12:24

Wat ik dan in het geheel mis in het artikel, is dat veel problemen (of de jeukterm "uitdagingen"), die verweten worden aan de technologie (want ICT heeft echt niet het alleenrecht meer, denk aan robotica, 3D-printing, nanotechnologie, etc....). Ik durf te wedden dat 80% van alle "uitdagingen" hem in de factor mens zit en helemaal niet op technologisch vlak. Dat is overigens niet iets van deze tijd, maar van alle tijden. Het feit dat je een technische kunstje kan, betekent nog niet dat het dan direct gebruikt kan worden. Er zijn zoveel technologische ontwikkelen geweest die een tijd nodig hadden om te beklijven. "Men" moet er wel aan toe zijn. Het opdringen van technologie heeft nooit gewerkt. Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is welk probleem in essentie nu word opgelost?
Aan de andere kant zijn er legio takken van sport in onze samenleving die nog hele slagen kunnen maken, maar juist door hele beroepsgroepen worden tegengehouden vanwege hele menselijke eigenschappen: macht, geld en ego. Het lijkt wel een soap waar we in leven :-)

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.