Development

Apps

De ene appwinkel is de andere niet

7 oktober 2011

Op het criterium bezoekersaantallen lijkt Apples App Store een voorsprong te hebben, zeker als de koopbereidheid wordt meegenomen in de beoordeling. (link toevoegen) De verschillen in de voorwaarden die de uitbaters stellen, kunnen echter ook wel degelijk een rol spelen bij de keuze, vooral ook waar het gaat om de vergoeding die de uitbaters van de appwinkels inhouden.

Verschil in inhoudelijke toetsing

In grote lijnen lijken de voorwaarden die Apple, Google en Microsoft hanteren op elkaar. In ieder geval behouden alle drie zich het recht voor om apps te weigeren of te verwijderen die pornografisch van aard zijn, aanzetten tot geweld, beledigend zijn voor derden of bevolkingsgroepen of illegale activiteiten promoten.

Apple is strikter dan de andere waar het ook apps zegt weigeren die qua inhoud kwalitatief onder de maat zijn ( de zogeheten ‘fart’ apps), in technische zin amateuristisch van opzet zijn (apps moeten bijdragen aan een ‘great user experience’) of simpelweg de zoveelste in een rij gelijksoortige apps zijn.

Google heeft zijn regels het minst ver uitgeschreven van de drie, maar is ook vrij stellig in het voorbehoud dat het maakt om apps te kunnen verwijderen. Grootste verschil met Apple en Microsoft is, dat Google dat niet van tevoren inspecteert.

Microsoft en Google houden minder in dan Apple

Ook de kosten die de uitbaters van de appwinkels in rekening brengen zijn vergelijkbaar: 30 procent van de omzet. Microsoft en Google bieden hier een klein voordeel, omdat ze die 30 procent berekenen over de omzet na afdracht van belastingen. Bij app-verkopen waarover BTW voor moet worden afgedragen, houden Microsoft en Google dus maar 24,7 procent van de winkelprijs in als vergoeding.

Echt veel voordeliger wordt Microsoft voor appontwikkelaars die producten verkopen via hun app. Apple en Google houden over die ‘in-app’-verkopen ook 30 procent in. Bij Microsoft is daarvan geen sprake. Keerzijde is wel dat Microsoft ook geen ondersteuning biedt voor die ‘in-app’-verkopen; daarvoor zal men dus zelf een oplossing moeten coderen, en eventueel een contract af moeten sluiten met een financiële dienstverlener voor de afrekening – als men dat niet in eigen beheer wil doen.


 Apples App store

Google Play

 Windows Phone Marketplace

 Betaalde update mogelijk?
 Ja  Nee  Nee
 Refunds mogelijk? Ja Ja Nee
 App vooraf gecheckt
 Ja  Nee Ja
 Verkoop via andere
kanalen toegestaan?
 Nee  Nee  Ja
 Verwijzing naar koopmogelijkheid
buiten markt toegestaan?
 Nee  Nee Ja
 Uitbetalingfrequentie
 Eens per maand
 Eens per maand
 Eens per maand,
drempel $ 200,00
 Minimumprijs betaalde app
 $ 0,99
 0,50 0,99
 Maximumprijs betaalde app
 $ 999,99
 100  422,99
 Entrance fee ontwikkelaar
 $ 99,00 (eenmalig)
 25,00 (eenmalig)
75 (per jaar)
 Aantal apps per jaar
 Ongelimiteerd Ongelimiteerd
 Betaald: ongelimiteerd
Gratis: 100 jaar
 

Opmerkingen:

  • Stand zomer 2011.
  • Gegevens door Google en Microsoft geverifieerd. Gegevens Apple op basis van openbare bronnen; Apple verwaardigde zich niet om op een verzoek om informatie te reageren. 

 

Los van deze verschillen kan ook het winkelbeleid een rol spelen bij de keuze voor een platform. Google en Apple voeren een uiteenlopend 'etalagebeleid'. De keuze van apps die in het zonnetje worden gezet en de frequentie waarmee de etalage wordt veranderd is van invloed op de zichtbaarheid van apps, en dus op de kans op verkoop. In het openbaar laten de winkeluitbaters zich echter niet uit over hun winkelbeleid.

Een laatste overweging is de bescherming die het platform biedt tegen illegaal kopiëren. Met name Google krijgt kritiek op de kwaliteit van zijn digital rights management van zijn leveranciers van apps.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!