Overslaan en naar de inhoud gaan

De carrière van Mark Overmars

Overmars was in de jaren tachtig al bezig met het ontwikkelen van software voor onder meer Atari-computers. “Ik vond programmeren leuk. Daar besteedde ik mijn vrije tijd aan, terwijl ik me aan de universiteit met fundamenteel onderzoek bezighield.” In november 1999 gaf hij de eerste publieke versie van Gamemaker vrij, een tool om eenvoudig spellen te ontwikkelen. Hij ontwikkelde de tool ook voor zijn eigen kinderen, maar die lieten het programma links liggen.

Zijn twee zoons zijn inmiddels het huis uit; de een is arts, de ander biomedicus. Zijn vrouw geeft muziekles. “Ik heb altijd geprobeerd de balans tussen werk en privé goed te bewaken. Natuurlijk maak ik veel uren, maar ik zorg ook dat ik veel thuis ben. In de weekenden zal ik niet snel stukken doornemen of schrijven, want dat voelt als werk. Maar programmeren is te leuk om te laten rusten in het weekend.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in