De businesscase voor desktopvirtualisatie

12 november 2010

Leveranciers van diensten en producten voor desktopvirtualisatie schermen met de vermeende besparingen die dit zou opleveren. Die zijn er wel, maar volgens marktonderzoeker Forrester worden ze nogal eens overdreven. Ook wordt de ROI te gunstig voorgespiegeld. Klanten komen daar op termijn toch achter en dat maakt hen onterecht kopschuw voor desktopvirtualisatie. Er zijn namelijk wel degelijk duidelijke voordelen van toepassing van dit concept. Een businesscase hiervoor is ook prima te maken. Daarbij kun je dan het beste de volgende punten benadrukken, meent Forrester.

1. Een pc kan dankzij desktopvirtualisatie veel langer mee: zes tot acht jaar. Tot nu toe moest een pc na maximaal vier jaar worden vervangen omdat hij niet de zwaardere verwerkingskracht bood die nieuwe applicaties eisten. Dat hoeft niet meer omdat de zware verwerkingsklussen niet langer op de desktop maar op de server gebeuren. Bovendien volstaan de goedkopere thin clients op bijna alle werkplekken omdat de gehele desktop gevirtualiseerd kan worden en niet alleen de applicaties.

2. Data kunnen beter beveiligd worden. Alle data worden verplaatst van de gebruikerssystemen naar het datacentrum. Wordt er nu een systeem gestolen of verloren, dan betreft het verlies alleen maar de waarde van de hardware. Het risico dat er gegevens van gestolen kunnen worden, is vrijwel verdwenen.

3. De productiviteit en de tevredenheid van de gebruiker stijgen. Hij kan nu immers vanaf alle mogelijke plekken en apparaten toegang krijgen tot zijn desktop. Bovendien kan hij dankzij lokale applicatie- of desktopvirtualisatie pc’s die niet beheerd worden, zoals de privélaptop, gebruiken om zakelijke applicaties op te draaien. Dat leidt tot een grotere productiviteit en meer arbeidsvreugde.

4. De ondersteuningskosten gaan flink omlaag doordat er veel minder onsite service hoeft te worden gegeven . Precies dat is altijd een zeer grote kostenpost geweest voor het onderhoud. Zeker waar het de applicaties betreft, kan nu veel vanuit het datacentrum onderhouden worden. En steeds meer kiest men ervoor bij hardwareproblemen de systemen domweg te vervangen. Dat blijkt goedkoper uit te pakken dan reparaties.

5. Fusies en overnames kunnen sneller afgerond worden . Nieuwe medewerkers kunnen veel makkelijker toegang krijgen tot de bedrijfsapplicaties en dekstops. Volledige desktop provisioning is hiervoor niet meer nodig. Bovendien kunnen ze hun oude systemen gebruiken met een nieuwe gevirtualiseerde desktop.

6. Ingehuurde medewerkers en externen kunnen sneller toegang krijgen tot de bedrijfsapplicaties, al of niet met de eigen systemen die dan ook nog eens niet beheerd hoeven te worden door de organisatie. IT kan de toegang daardoor veel beter en veiliger beheren.

7. Bij rampen of andere grote problemen is de continuïteit van de organisatie veel beter gewaarborgd. Medewerkers kunnen vanaf andere locaties snel toegang krijgen tot de bedrijfsapplicaties en -data, waardoor er veel minder onderbrekingen zijn.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!