Beheer

Security
internetbankieren

DDoS-aanvallen gaan door

ABN Amro en ING wéér kort plat door DDoS-aanvallen.

31 januari 2018

ABN Amro en ING wéér kort plat door DDoS-aanvallen.

De online diensten van ING en ABN AMRO hebben gisteravond opnieuw last gehad van zogeheten DDoS-aanvallen. Klanten konden daardoor enige tijd bijvoorbeeld niet internetbankieren, inloggen op hun bankier-app of betalen via iDEAL. Beide banken meldden de cyberaanvallen ongeveer gelijktijdig aan het begin van de avond.

"Het was een kortstondige DDoS-aanval. Na ongeveer een kwartier waren alle diensten weer beschikbaar'', zei een woordvoerster van ING. Ook ABN AMRO bevestigt dat de storing weer te wijten was aan een DDoS-aanval. "De aanvallen zijn intussen succesvol bestreden. De veiligheid van uw gegevens is niet in gevaar geweest'', meldde de bank.

Banken en andere instellingen worden al dagen geplaagd door dit soort internetaanvallen, waarbij een server bewust wordt overbelast en een site slecht bereikbaar wordt.

Grote vraag is nog wie achter de recente reeks aan DDoS-aanvallen zit. Niet alleen commerciële instellingen hebben er last van. Maandag werd bijvoorbeeld de Belastingdienst op de korrel genomen. Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, verzekerde daarna dat de veiligheid van klantgegevens en het betalingsverkeer hier niet door in gevaar komt. Vervelend voor klanten is het wel.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.