Dataherstel verdient meer ­aandacht van de gebruikers

8 april 2011

Dat zegt Øyvind Nyland, hoofd Engineering van Kroll Ontrack uit Noorwegen. “Vooral in gecompliceerde omgevingen, denk aan een groot Raid-systeem of een met VMware gevirtualiseerde reeks servers, is het vaak een heel probleem om te weten te komen van wie de opgeslagen gegevens eigenlijk zijn. Die mensen heb je nodig om toegang te krijgen tot de disks in kwestie. Als er een goed calamiteitenplan is, dan gaat het allemaal veel makkelijker.”

Harde schijven worden steeds groter, een maat van 3 terabyte is allang geen uitzondering meer. Bij dermate grote disks is het zaak om slim te werk te gaan. “We weten het liefst van tevoren welke gegevens voor een bedrijf van het grootste belang zijn, dan kunnen we ons daar op concentreren bij het recoveryproces. We hoeven dan niet de volledige hoeveelheid van 3 TB door te ploegen en dat scheelt aanzienlijk in tijd”, aldus Nyland.

Liefst remote
Het liefst werkt Korll Ontrack met Remote Data Recovery, waarbij de inhoud van een disk via de lijn wordt doorgezonden naar een eigen centrum. Nyland: “Mocht dat niet lukken, dan willen we de disks graag fysiek in huis krijgen. Daarbij gelden een paar gouden regels: ten eerste ‘blijf eraf’ en ten tweede ‘pak de disks goed in’. Dat klinkt misschien overdreven streng, maar iedere keer dat een defecte disk weer wordt opgestart, wordt de kans groter dat er meer beschadigingen ontstaan. Als een van de sporen al zwak is en de leeskop gaat er een aantal keer overheen om toch te proberen de inhoud te lezen, dan loop je de kans dat ook op die zwakke plek een defect ontstaat.”

De raad om disks goed te verpakken wordt door de meeste gebruikers wel goed begrepen. Ze besparen niet op verpakkingsmateriaal en gaan soms zelfs zover dat ze de disk zelf komen brengen, keurig ingepakt en vervoerd op de achterbank van een luxe auto.

“Als de diskdrive eenmaal veilig binnen is, dan brengen we hem meteen naar de cleanroom, waar we in één keer alle data ervan aflezen en overspelen op een van onze eigen servers. Op die manier wordt de problematische disk niet meer belast dan absoluut noodzakelijk is”, aldus Nyland.

Als de inhoud van de disk is overgespeeld, dan kan met behulp van een tool worden vastgesteld welke blocks nog goed zijn en waar de problemen zitten. De goede blocks worden, ook weer via een geautomatiseerd systeem, gekoppeld aan de bestanden waar ze deel van uitmaken. Het resultaat van zo’n scan is een lijst met bestanden die gered kunnen worden. Tevens wordt die lijst gebruikt om een offerte te maken voor de recoverykosten.

Nieuwe problemen
Kroll Ontrack beschikt over een kennisdatabase waarin informatie wordt opgeslagen over problemen die het bedrijf voor het eerst tegenkomt. Een nieuw model diskdrive zou bijvoorbeeld zo’n probleem kunnen vormen. Nyland: “Geen enkele disk is voor de volle 100 procent bruikbaar. Er zijn altijd slechte sectoren. Die worden in de fabriek al herkend en opgenomen in een zogeheten P-list. Dit bestand geeft aan welke delen van de disk niet gebruikt mogen worden. Gedurende de levensduur van de schijf zullen er door slijtage slechte sectoren bijkomen. Ook die worden herkend en opgenomen in een tweede lijst, de G-list. Iedere fabrikant heeft zijn eigen lijstvariant en dat vertellen ze niet aan ons. Bij elk nieuw type schijf zullen we dus zelf moeten uitvinden hoe de lijsten in elkaar zitten.”

Bij de recovery van een VMware-omgeving is het werk niet gedaan als de disks eenmaal zijn overgespeeld naar een server van Kroll Ontrack. “Dan begint het eigenlijk pas”, zegt Nyland, ”want je moet dan de diskimages herleiden naar een zinvol geheel. We gebruiken daarvoor onder andere een softwarematige Raid-controller, die de data terugvertaalt en koppelt aan de diverse processen in de virtuele omgeving. Daarna worden andere tools gebruikt om zinnige informatie uit die reconstructie te kunnen halen. En dan is het van groot belang dat we weten wie de eigenaars van die data zijn. Iedere gebruiker van een gevirtualiseerde omgeving heeft daar ook belang bij.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!