Innovatie & Strategie

Datamanagement
Zuckerberg

'Datahandel overwogen door Facebook'

Facebook zou een betaald business model hebben overwogen, om data te verkopen aan bedrijven.

Mark Zuckerberg © CC BY - SA 2.0 - Flickr.com Anthony Quintano
29 november 2018

Facebook zou een betaald business model hebben overwogen, om data te verkopen aan bedrijven.

Facebook heeft enkele jaren geleden overwogen geld te vragen aan bedrijven voor toegang tot gegevens van gebruikers van het sociale netwerk. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van interne documenten

De technologiegigant zou hebben gekeken naar de mogelijkheden om adverteerders meer geld te vragen in ruil voor toegang tot meer informatie over gebruikers, zo zou blijken uit interne e-mails van het social network. Deze overgang naar datahandel zou een radicale breuk zijn geweest met het beleid om nooit gebruiksgegevens door te verkopen.

Dankzij Britse inbeslagname

Werknemers van Facebook hebben onderling ook de optie besproken om adverteerders aan te sporen om meer geld te besteden aan het social network, in ruil voor méér toegang tot gebruikersgegevens. De e-mails waarin deze commerciële ideeën zijn besproken, maken deel uit van een reeks interne communicatie die is onderschept door het Britse parlement. The Wall Street Journal meldt dat deze in beslag genomen documenten binnenkort worden vrijgegeven.

Facebook reageert dat het gaat om interne conversaties van jaren geleden, die nooit tot wording zijn gekomen. Verder stelt het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg dat de documenten nu op misleidende manier worden weergegeven. De mails zouden namelijk uit context zijn gehaald. Daarnaast betreft het informatie die onder Amerikaanse rechtbankregels verzegeld is en dus niet geopenbaard mag worden. Die geheimhouding betreft echter de VS, en niet Groot-Brittannië.

Datalek door Facebooks juristen

De onthulling nu van de overwogen commerciële omslag is te danken aan het onvoldoende bewerken van rechtbankdocumenten. De paperassen die in februari 2017 zijn ingediend in een Amerikaanse rechtszaak van Six4Three tegen Facebook blijken met een simpele kopieer&plak-actie de weggepoetste delen vrij te geven. Het selecteren van de tekst en vervolgens plakken in een tekstverwerker laat de zwarte balken over bepaalde pagina's achterwege, heeft Ars Technica proefondervindelijk ontdekt.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.