Innovatie & Strategie

Datamanagement
wissen

Data-opruimwoede bij bedrijven dankzij AVG

Een neveneffect van privacybeschermingswet AVG (GDPR) is de lenteschoonmaak in de databergen bij bedrijven.

© Shutterstock
16 mei 2018

Een neveneffect van privacybeschermingswet AVG (GDPR) is de lenteschoonmaak in de databergen bij bedrijven.

Vlak voor de inwerkingtreding van de AVG (GDPR in het Engels) ontdoen bedrijven zich van verzamelde data, die zij bij nader inzien toch niet zo hard nodig hebben. De nieuwe Europese verordening voor privacybescherming is eerst als compliance-last ervaren, maar wordt nu omarmd door bedrijven om consumentenvertrouwen terug te winnen, meldt IBM op basis van onderzoek onder business leaders wereldwijd.

De dreiging van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), die bij overtreding tot forse boetes kan leiden, levert nu een tegenbeweging op voor de dataverzameldrift van de afgelopen jaren. Meer dan 70 procent van de bedrijven ontdoet zich nu van data die ze niet langer nodig hebben, blijkt uit onderzoek van IBM onder 1500 GDPR-verantwoordelijke business leaders wereldwijd.

Vertrouwen terugwinnen

Bedrijven beginnen zich op grote schaal van data te ontdoen, nu de GDPR-deadline dichterbij komt, meldt IBM in het onderzoeksrapport dat vandaag wordt vrijgegeven. Het onderzoek, uitgevoerd door het IBM Institute for Business Value toont aan dat de AVG weliswaar eerst is ervaren als een last op het gebied van compliancy, maar dat het nu wordt omarmd door bedrijven om hen te helpen het vertrouwen van consumenten terug te krijgen. Veel consumenten hebben namelijk een kritische houding ten opzichte van bedrijven als het gaat om het gebruik van data.

IBM concludeert dat de invoering van de AVG wordt aangegrepen door bedrijven als mooi moment om orde op zaken te stellen. Het onderzoek laat verder zien dat 80 procent van de bedrijven bezig is met het terugbrengen van de hoeveelheid persoonlijke data die zij bezitten. Een forse 59 procent van de respondenten ziet de AVG als een manier voor hun organisaties om security en privacy te verbeteren, of zelfs als katalysator voor nieuwe datagedreven business modellen.

Update:

Het onderzoeksrapport (The end of the beginning: Unleashing the Transformational Power of GDPR) is nu vrijgegeven en valt te downloaden.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.