Loopbaan

Carriere
Ger Baron

CTO Ger Baron werkt aan dé lokale overheid van het digitale tijdperk

De carrière van Ger Baron, CTO van de gemeente Amsterdam.

Ger Baron © Anthony Donner, anthonydonner.com
24 februari 2022

De carrière van Ger Baron, CTO van de gemeente Amsterdam.

Ger Baron begon zijn carrière als (bijna) topsporter, heeft toen een fietsenwinkel opgezet en rondde – na nog een paar omzwervingen - uiteindelijk een studie Letteren af. Toch besloot hij een hele andere richting op te gaan, namelijk die van de ICT. In zijn rol als CTO bij de gemeente Amsterdam werkt hij aan dé lokale overheid van het digitale tijdperk. “Lokaal is waar het gebeurt.”

Hoewel Baron een technische functie heeft, is dat niet wat hem het meeste aantrekt in zijn werk, vertelt hij. Vooral de impact die technologie op de samenleving heeft, vindt hij interessant. “Technologie is de enabler van grote veranderingen. De impact die dat heeft op Amsterdammers, op de stad, op alles wat we doen, dat vind ik fascinerend. Maar dat is veel meer dan de techniek op zichzelf. Mensen bepalen uiteindelijk of en hoe technologie wordt gebruikt en ontwikkeld.”

In zijn rol als CTO kan Baron op dagelijkse basis met die fascinatie aan de slag, terwijl hij werkt aan een nieuw type overheid, dat past bij het huidige tijdperk. “We zijn vanuit het industriële tijdperk naar een digitaal tijdperk aan het gaan. Dat betekent nogal wat. Niet alleen voor de industrie of de economie, maar ook voor sociale structuren. Dat betekent iets voor de fysieke stad, voor het maatschappelijke middenveld”, vertelt hij. “We organiseren ons nu anders, je gaat anders met mensen om, hebt te maken met de impact van sociale media en het publieke debat is inmiddels toch ook echt wel anders aan het worden. Dat vergt een ander type overheid. We krijgen een nieuwe rol.”

Een groot nadeel is dat een gemeente lang niet over alles wat er gebeurt de controle heeft. Als voorbeeld noemt hij het beheer van de wegen. “Vroeger zetten we borden neer om aan te geven waar je heen moet als je naar Amsterdam gaat. Tegenwoordig gebruikt iedereen navigatiesystemen. Dus die bepalen nu voor een groot deel waar het verkeer langsgaat. Maar wat is onze rol daarin? Kunnen we daarin ook mensen omleiden, bijvoorbeeld? Moeten we daar afspraken over maken? En als je daar afspraken over maakt met partijen, dan kun je niet meer even simpel een bordje de grond in rammen. Hoe ga je daarmee om?”

Veronderstellingen toetsen

Het stellen van dergelijke vragen is voor Baron niets nieuws. Dat leerde hij al aan bij zijn studie Letteren  en Literatuurwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Maar die studie was niet zijn eerste keuze. Hij begon zijn carrière als topsporter, terwijl hij Bewegingswetenschappen studeerde. “Tijdens die studie deed ik ook nog topsport [triatlon, red.], dus dat sloeg nergens op. Ik moest ingeschreven staan bij een studie voor een NOC*NSF-status. Eigenlijk heb ik twee jaar gesport in plaats van te studeren.”

Pas daarna ging Baron écht naar college. In eerste instantie viel zijn keuze op geneeskunde, maar daar werd hij twee keer uitgeloot. “Toen dacht ik: ik ga gewoon Letteren doen en in de kroeg werken.” Vrij snel daarna ging hij ook in het Rekencentrum werken, waar hij leerde programmeren en later werkte aan de online omgeving van de universiteit.

Zijn letterenstudie rondde hij wel af en ook nu plukt hij daar nog vruchten van, al heeft hij in het dagelijks leven aan de directe inhoud ‘geen fluit’. “Maar je leert er wel denken”, legt hij uit. “Het aardige van kunst en letteren is dat het gaat over hoe iets zich tot de omgeving, de tijd en elkaar verhoudt. Een schilderij heeft in het Rijksmuseum een andere impact dan in je huiskamer. En dat geldt ook voor technologie. Het maakt nogal uit in welke context, waar en door wie je iets gaat organiseren. Je moet dus constant veronderstellingen toetsen: waarom is iets zo?”

Dat principe geeft Baron ook mee aan de mensen met wie hij werkt: “In de 'on boarding' van de directie zit nu twee dagen filosofie. Daarin leren we mensen veronderstellingen te toetsen.”

CV

Ger Baron is CTO bij de gemeente Amsterdam, lid van de Future Council on Cities bij het World Economic Forum, lid van de raad van advies bij NGI Forward en voorzitter van de stuurgroep Amsterdam Smart City bij de Amsterdam Economic Board. Sinds 1 januari is hij ook Directeur Digitalisering en Innovatie bij de Gemeente Amsterdam. Eerder werkte hij onder meer bij de PvdA, de Amsterdamse Innovatie Motor en Accenture.

Gevoel hebben bij wat je doet

Het werk van Baron bestaat uit meer dan alleen veronderstellingen toetsen. Hij onderzoekt hoe technologie gebruikt kan worden om de doelstellingen van de gemeente Amsterdam te behalen en werkt  aan een nieuw type lokale overheid. Sinds 1 januari 2022 is hij ook verantwoordelijk voor het ondersteunen van de inhoudelijke opgaven (zoals zorg, onderwijs, veiligheid, schoon, assetmanagement) in de gemeente, de digitale strategie en het inhoudelijk prioriteren van ontwikkelingen voor de IT-levering en data-organisatie. Maar naast die taken wil hij ook dat de mensen met wie hij werkt, gevoel hebben bij wat er in de stad gebeurt.

“Ook als systeembeheerder moet je af en toe eens een Amsterdammer spreken, dat vind ik belangrijk. Je moet gevoel hebben bij waarom je iets doet. Voor de technologie doen we het niet bij de overheid. Alles wat we doen heeft impact: op een uitkering, op verkeersmanagement, op zorg, etcetera. Dat moet je je blijven realiseren.” Hij spoort mensen in zijn team dan ook aan om één dag per week tussen de mensen te zitten en met ze in gesprek te gaan.

In Amsterdam gebeurt het

Maar waarom toch die focus op Amsterdam en niet op bijvoorbeeld een Friese gemeente, waar hij vandaan komt? “Ik geloof in het maken van de overheid van de toekomst. Ik geloof dat de lokale overheid is waar het gebeurt. Dat is de 'interface' naar de rest van de overheid. De Rijksoverheid is een cloud geworden: we hebben geen loketten meer, alles is digitaal. Die beweging is niet meer te keren, denk ik. En dat is niet erg, als je maar zorgt dat er een stevige interface is met de rest van het land. En Amsterdam is by far de grootste gemeente van Nederland en heeft de mogelijkheid om die verandering te organiseren. Als ik gesprekken wil met grote partijen, zoals Uber of Airbnb, en ik werk voor Amsterdam, dan nemen ze de telefoon op. Als je in Havelte werkt, doen ze dat niet.”

Maar ook Amsterdam heeft nog verbeterpunten, vindt Baron. “We hebben cyber voor onszelf genoeg op orde, denk ik, maar dat geldt niet voor het ecosysteem. Die Citrix-toestand een jaar geleden hadden we voor onszelf vrij snel opgelost. Maar wat betekent dat voor Schiphol, voor de RAI, Arriva of het waterbedrijf? Geen idee. Waarschijnlijk is het goed, maar misschien ook niet. De structuren in een stad zijn complex en daarom moeten we veel meer samenwerken.

Voor de komende jaren heeft Baron dan ook een duidelijke droom, naast het schrijven van een eigen boek. “Mijn droom is dat ik over drie jaar kan zeggen: we hebben een model voor hoe een lokale overheid eruit moet zien en dat werkt voor Amsterdammers. Dat we in 2025 kunnen constateren dat de gemeente Amsterdam het hoogste vertrouwenspercentage van Nederland heeft. ”

lokaal en wereldwijd met elkaar verbinden

Baron maakt zijn ambities voor Amsterdam niet alleen waar bij de gemeente, maar werkt hier ook aan bij het World Economic Forum en NGI Forward. Bij NGI Forward zit hij in de raad van advies en probeert hij naar eigen zeggen “lokaal en wereldwijd met elkaar te verbinden”. Daarbij wordt gekeken naar technologische ontwikkelingen wereldwijd en hoe daarmee omgegaan moet worden.

Bij het World Economic Forum is Baron lid van de Future Council on Cities. “Ik vind het fascinerend hoe globalisering de wereld aan het overnemen is. Ik vind het leuk om dat naar een lokaal perspectief te brengen.” Daarbij kijkt hij naar invloed van wereldwijde platformen als Airbnb en Uber en de impact die ze lokaal hebben, en gaat hij in gesprek met investeerders.

De verschillende functies combineren gaat goed, vindt Baron zelf. "Ik ben drie dagen per week met interne dingen bezig, zoals stuurgroepen en de mensen. Dan doe ik één dag de stad en één dag de wereld.”

MAGAZINE AG CONNECT

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (januari/februarinummer 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.